Förhandstest: The Crew

Vi testar Ubisofts nya bilspel

När Ubisoft visade upp sina titlar under årets presskonferens var det till skillnad från förra året väldigt få överraskningar, om ens några. Det enda som fastnade i mitt minne som något nytt var The Crew - ett slags försök att få in tänket från de tre senaste Fast & Furious-filmerna. Du ska tillsammans med upp till tre andra samarbeta för att klara diverse uppdrag, till exempel förstöra ett specifikt mål.

Exakt detta är vad jag och tre andra ska försöka göra tillsammans, vars resultat kommer att spegla hur det kan gå och varför onlinedelen är extra viktig. Under vår lilla session är det nämligen enbart jag som lyckas få in alla stötar på bilen som måste falla omkull, men detta beror inte på någon slags överkraft från min sida, utan snarare ett hjälpmedel som endast ska finnas i denna testversion.

Med ett enkelt knapptryck kunde jag teleportera mig några meter bakom målet för att snabbt lyckas närma mig tillräckligt mycket. Utan det här verktyget hade vi misslyckats rejält eftersom mina tre medspelare hela tiden följde efter bilens körsträcka, vilket aldrig kan sluta bra. Jag gjorde mitt bästa för att hitta genvägar och andra knep för att bromsa upp bilen en aning, men när jag är helt själv går det bara inte. Kommunikationen mellan oss betydde inte ett smack, så för att ens kunna lyckas fick jag köra som dem, fast lite smartare för att lyckas.

2013/articles//a/1/5/9/4/3/7/9/eurogamer-8nxvwh.jpg

Till slut fick jag omkull målet, med stor hjälp av fuskknappen, och när jag la ifrån mig min Xbox One-kontroll vände jag mig bara om till utvecklaren och nämnde snabbt vikten av att spela med folk som kan jobba tillsammans istället för att alla ska jaga efter samma sak, som det kan se ut i en fotbollsmatch med korpenlag.

Om inte Ubisoft lyckas få kompletta kompisgäng att köpa spelet, alternativt luta sig åt att spelarna skapar gillen, så kommer samarbetsläget att misslyckas rejält. Tänk dig själv - du har just köpt spelet och börjar spela tillsammans med några andra som är online. Det visar sig att knappt någon ens försöker samarbeta, och då krävs det inte många gånger innan du suckar djupt och går vidare till något annat spel för att släcka onlinetörsten.

Det här är Ubisofts och spelarnas mardrömsscenario. Utvecklaren måste trycka hårt på vikten av att skapa ett gille eller uppmuntra samarbete genom att släppa specialutgåvor som innehåller fyra kopior, för om inte samarbetet fungerar spelar det ingen som helst roll hur pass roliga uppdragen är och hur pass lyckas körkänslan är - då kommer The Crew att misslyckas.

I och med att det också är en helt ny spelserie gör detta ännu viktigare eftersom det inte finns någon bas som är van med tänkandet eller som har rutin från föregående titlar. Men om Ubisoft lyckas förmedla och vägleda en majoritet till att verkligen samarbeta finns det en potential till att skapa ett mästerverk.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Jonas Aronsson

Jonas Aronsson

Contributor

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading