Att Forza Motorsport 5 skulle släppas i samband med den kommande konsolen Xbox One kändes nästan mer självklart än att ett nytt Ridge Racer skulle komma vid lanseringen (ironiskt nog kommer inget sådant premiärspel den här generationen), och givetvis blev det som alla rykten sade. Däremot släpptes det knappt några detaljer om det, utan det dröjde först till årets E3-mässa innan jag och alla andra fick mer information.

I och med att jag jobbar som chefredaktör får jag redan i förväg veta majoriteten av de utannonseringar som ska ske, så det krävs en hel del för att överraska mig. Det lyckades utvecklaren Turn 10 Studios med bravur.

Konceptet med att du alltid ska kunna möta dina vänner oavsett om de är online eller inte låter så främmande att min inre cyniker skriker för fulla muggar, men jag köper verkligen deras förklaring om hur maskinens avancerade molnteknik ska kunna registrera sättet du kör din bil på och därmed härma det när någon vän vill lira mot dig. Det kan självfallet misslyckas också, men på pappret ser det imponerande ut att Xbox One läser av din körstil, dina vanligaste misstag och dina styrkor.

Sedan har de valt att "inspireras" av kollegorna hos Electronic Arts genom att nya event och utmaningar ska finnas vid varje korsning, och då komma in på topplistor som äntligen kan bevisa att du är bäst. Med andra ord som det redan är i flertalet bilspel. Men jag kan förlåta dem om de verkligen lyckas med offlineloppen.

Jag får sätta mig bakom en bilratt som tydligen är en prototyp från Thrustmaster, som av en slump ska släppas samtidigt som själva spelet. Den kombinationen känns kanske inte som den mest klockrena eftersom det blir svårt att avgöra om något feltänk är antingen rattens eller spelets fel. Turligt nog har jag inga sådana tankar, utan jag har det löjligt roligt med spelet.

Efter att ha skruvat upp svårighetsgraden till normal (ja, den lättaste är nästan alltid förinställd på mässor) får jag bevittna samma underbara körkänsla som i Forza Motorsport 4 samtidigt som grafiken ser helt underbar ut. Upplösningen 1080p ska kombineras med 60 bildrutor i sekunden, något som inte har kunnat göras på den nuvarande konsolgenerationen.

Däremot kan jag av förklarliga skäl inte testa det som imponerar mig allra mest, men förhoppningsvis dröjer det inte så länge innan en debugmaskin och detta spel ramlar in hos mig. Tills dess får jag titta på pappret om det, påståendet att alla banor är laserskannade för att minsta lilla grop ska vara identisk med originalet och att området är helt dynamiskt och inte förprogrammerat.

Turn 10 lovar väldigt mycket, och om de håller majoriteten av sina löften kan Forza Motorsport 5 vara årets bästa bilspel.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Jonas Aronsson

Jonas Aronsson

Contributor