Som vi vet vid det här laget är Skylanders-spelen något som återkommer varje år och tanken från utgivaren Activision är att det alltid ska bli ett nytt gästspel varje gång en ny del av världens historia träder fram. En hel del kommer att bli ledsna över att jättarna inte kommer att utökas i antalet, utan denna gång är det 16 stycken nya figurer som tack vare en magnet vid midjan har två ihopsatta kroppsdelar som går att byta mot varandra. Skylanders: Swap Force kommer också att få nya grundfigurer, men ingen av dessa kommer att kunna delas på.

Hur kommer det sig att bara vissa kan byta under- och överdelar med varandra? Den cyniske skriker vilt om att utgivaren Activision vill öka de redan massiva intäkterna till ännu mer, men i spelet handlar det om figurer som deltog i ett episkt slag inne i en vulkan som får utbrott vart hundrade år. De hann nämligen aldrig ut innan den stora smällen skedde, vilket gjorde att alla delades itu. Tack vare att vulkanen har en stor magi inom sig lyckades alla närvarande Skylanders sätta ihop sig igen och numera kan de även byta kroppsdelar med varandra.

1
Med underkroppen från en figur och överkroppen från en annan kan man undra om vår hjälte känner sig lite kluven

Detta ska göra så att spelare med tjocka sparkonton, alternativt de som är villiga att ta snuskigt dyra SMS-lån, kan bygga 256 unika kombinationer. Är det bara utseendet som blir annorlunda? Nej då, det kan ske en hel del saker. Överkroppen är den som är bunden till huvudkaraktärens magiska element, medan underkroppen står för specialattackerna.

Nyttan för detta sker inte bara i strider, utan är även nödvändiga för att kunna komma åt vissa områden. Ifall du spelar ensam kan du genom att kombinera två element komma åt låsta zoner för två specifika magier, alternativt kan två spelare samtidigt öppna porten tillsammans. Du behöver alltså inte köpa alla nya figurer från Swap Force, utan äldre fungerar också så länge du spelar med en vän och redan har en diger samling figurer. Däremot finns det nya zoner som kräver specifika underkroppar för att öppnas, så om du vill ha tillgång till allt krävs det ändå att du vackert betalar lite. Tack och lov är det bara åtta olika zoner.

Inne i själva spelet finns dock en större nyhet och det är att du numera kan hoppa, flyga, sväva och en massa andra egenskaper du kan välja för att transportera din favoritfigur. Eftersom Skylanders: Swap Force är riktat mot yngre har klyschan osynliga väggar införts så att man inte hela tiden ska kunna ramla ner av misstag. Tyvärr kvarstår detta även om du väljer den högsta svårighetsgraden, vilket tar bort lite av udden och andemeningen med att få en tuffare utmaning.

"De nya figurerna ska göra så att spelare med tjocka sparkonton, alternativt de som är villiga att ta snuskigt dyra SMS-lån, kan bygga 256 unika kombinationer"

Erfarenhetspoängen har fått ett nytt tak (20 nivåer för samtliga Skylanders-figurer), men även en lite annorlunda struktur för de delbara karaktärerna. Det är nämligen så att varje kroppsdel får sina egna erfarenhetspoäng. Men detta har även en nackdel, för när din figur blir "trött" gäller det både över- och underkroppen. Då kan du med andra ord inte använda någon av dem, oavsett kombination, förrän du är klar med hela banan.

Även de obligatoriska minispelen blir fler till antalet, fast du får klara dig utan de som finns med i de föregående spelen. Huruvida du ska kunna få snabb åtkomst till dem via startmenyn är fortfarande inte bestämt, men förhoppningsvis inser Activision att väldigt många spelare har någon favorit som man vill komma åt direkt istället för att behöva spela om specifika banor.

Jag fick testa två olika banor, och precis som i föregångarna handlar det om väldesignade banor med en god balans gällande svårighetsgraden. Däremot finns det inget som gör att banorna får ett utökat djup med den nya klassen, utan det rör sig om ett ganska konservativt tänkande i hur du använder dig av miljöerna. Vissa uppskattar säkert tryggheten, men jag hade föredragit att få se något nytt även där istället för att bara spelmekaniken ändras. Förhoppningarna ligger i att jag bara fick testa två lite småtråkiga exempel, medan de mer häftiga ligger vackert och väntar på spelets släpp, som sker den 18 oktober.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)