Att Sverige är ett land att räkna med när det kommer till spelutveckling kan nog alla hålla med om. Extra tydligt blev det på årets upplaga av E3, där några av de mest imponerande titlarna såsom The Division, Battlefield 4 och nästa Mirror's Edge hade vårt avlånga land som avsändare.

En av de senaste storsatsningarna bland spelstudior på svensk mark öppnade för cirka två och ett halvt år sedan mitt inne i centrala Göteborg, nämligen Ghost Games. Efter att ha plingat på vid vad som ser ut som en mörk igenbommad dörr till någon dyster, övergiven lokal blir jag först lite tveksam till hur stor denna satsning egentligen är, men en hisstur senare blir jag snabbt positivt överraskad när jag möts av det stora, fina kontorslandskap som gömmer sig på de översta våningarna bakom den missvisande entrédörren. Att det första jag ser är en Sentry Turret-docka från Portal-spelen i naturlig skala på ett av skrivborden gör ju inte direkt saken sämre.

Ghost Games första projekt är som du kanske vet nästa del i racingserien Need for Speed, ett varumärke som blivit oerhört spretigt med åren och bjudit på vitt skilda upplevelser såsom The Run, Shift och World. Denna ojämnhet har lett till att serien nästan helt tappat sin identitet - förkortningen NFS säger i stort sett inte mer än att det är bilar inblandade i ett spel som EA ger ut. Denna förvirrande spretighet ska lyckligtvis bort enligt Marcus Nilsson, som tidigare jobbat med spel som Battlefield 2: Modern Combat och Shift 2: Unleashed (7/10). "Man ska veta vad man får när spelet heter Need for Speed" menar han, vilket låter som en ganska sund inställning.

Det raka led av spelupplevelser serien nu ska följa är helt klart den Burnout-liknande arkadstilen där snabba sladdar och spektakulära krascher prioriteras framför realism och mekande med hjulinställningar, precis som i Criterion-utvecklade Hot Pursuit (9/10) och Most Wanted (7/10). Det tar inte många sekunder för mig att lista ut när jag behöver dutta på bromsen för att få till ett perfekt ställ i en nittiograderskurva, och gillade du körkänslan i nyss nämnda titlar finns inte mycket att klaga på angående hur bilarna beter sig i Need for Speed Rivals. Att spökstudion har ett nära samarbete med just Criterion märks alltså tydligt.

"Man ska veta vad man får när spelet heter Need for Speed"

4
Hur fräcka Ferrari än må vara kommer ändå alltid Porche att vara Marcus Nilssons drömbil, och så är han också stolt ägare av en Carrera S.

Precis som i föregångaren är det i en öppen värld jag får köra runt i med min nya Ferrari. När jag frågar om Göteborg eller någon annan del av Sverige stått som inspirationskälla för någon av miljöerna får jag tyvärr ett tydligt nej från Nilsson, som tycker att Göteborg får vara glada nog att hushålla studion för en så stor spelserie. Istället är det den amerikanska västkusten som inspirerat till nästan alla omgivningar i spelet, och även om det är otroligt vackra och varierande miljöer utefter de milslånga sandstränderna, de stekheta öknarna, de snöiga alptopparna och de ljumma skogarna har samma natur stått som inspirationskälla i väldigt många bilspel tidigare, inte minst i samma spelserie.

Seriens kanske största kännetecken har länge varit vilda polisjakter. "För mig handlar Need for Speed om Cops versus Racers" berättar Marcus, och det är också dessa ständiga rivaler spelets undertitel syftar på. En glad nyhet är att det till skillnad från i fjolårets Most Wanted går att spela som polis igen, samt att vapen såsom spikmattor och elektromagnetiska pulser är tillbaka. Vilken sida om lagen du vill stå på är helt upp till dig, då polisernas respektive racerförarnas framfart är uppdelade i två parallella kampanjer som du kan växla mellan när som helst.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (4)

About the author

Kristoffer Nyrén

Kristoffer Nyrén

Skribent

Speltok från den stora ön i väst som just nu klädd i läderlappsdräkt varvar svettande i dansspel till Kinect med bilspel och galen japansk strategi.