Krönika: Den föränderliga sandlådan

Låt bli mina leksaker!

En spelterm och genre som blivit omåttligt populär under den här generationen av hemkonsoler är sandlådespel, eller mer konkret - dess öppna, vida världar. Problemet är att sandlådespel har blivit ett alldeles för brett och vitt begrepp. Det täcker in både de mer fria speltyperna som Minecraft, samtidigt som det försöker täcka in Grand Theft Auto, Saints Row, Skyrim och Batman: Arkham City.

I vissa fall har spelaren även möjlighet att antingen helt och hållet skippa huvudhandlingen, eller för den delen, bygga om världen enligt sitt eget tycke. Antingen via integrerade verktyg i spelet (Minecraft) eller genom att spelet är mottagligt för externa redigeringsverktyg eller modifikationer ("moddar").

1
Så här är det med sandlådespel. Vissa dödar drakar, andra samlar ost.

Speltypen har sina distinkta för- och nackdelar. Friheten att själv kunna forma en karaktärs historia enligt egna moraliska värderingar eller spelmekaniska egenskaper skall inte underskattas - men det blir oftast i stark kontrast till, eller på bekostnad av, den berättelse utvecklarna vill förtälja.

Till exempel finns det ingen ramberättelse Bethesda kan berätta som rivaliserar min hjältes framfart i Skyrim eller Fallout 3 - hur jag utforskade världen, nedlade fienderna och gick min egen väg. Själva huvudstoryn kändes snarare som ett nödvändigt ont i dessa spel, något som jag gjorde för att kryssa av uppdrag i loggboken. Den episka resan var till största delen min egen.

Å andra sidan har vi den Grand Theft Auto-influerade skolan, där sandlådeläget är mer en riktig sandlåda, där små enskilda moment av briljans eller galenskap är målet. Att i hög hastighet köra en bil ut från en bro för att sedan spektakulärt kraschlanda på ett tak till att fallskärmshoppa ut från en hög byggnad och i sista sekund lyckas med något galet. Eller ännu hellre - den episka flykten från de militära styrkorna när jag samlat på mig för många polisvarningar. Trots att handlingen kanske spelar större roll här så är det de små momenten av frihet som är det mest tillfredsställande; hur problem kan lösas, eller skapas, helt beroende på mitt eget agerande.

2
Typiskt Niko - i ena stunden är han en skön kille man vill hänga med, i nästa sprängar han ens bil.

Problemet med Grand Theft Auto, spelnummer fyra i synnerhet, är att mekaniken och handlingen så fundamentalt krockar. Det populärkulturella ordet är "ludonarrativ dissonans", det vill säga att karaktären i den förutbestämda handlingen beter sig helt annorlunda gentemot när du som spelare styr den. I Nico Bellics fall är det extremt tydligt. I all väsentlig handling under de första timmarna är Nico en väldigt samvetsgrann och laglydig medborgare. Han vill passa in och drar sig i det yttersta för våldsamheter i det nya landet, då hans förflutna skvallrar om hemska dåd han helst vill glömma. Men så snart jag har handkontrollen i min hand kan jag skjuta ihjäl, eller köra över, oskyldiga fotgängare utan att blinka.

I Saints Row tre och fyra dras det lite till sin spets, då helgonen i sig är närmast är idoldyrkade, men ändå kommer undan med relativt hemska dåd utan konsekvenser. Och här är också moment-till-moment-sandlådemomenten verkligen i sitt esse. De mängder av unika, surrealistiska situationer som går att framkalla (att iklädd en maskotkostym, beväpnad med en lila dildo fullständigt gå bärsärk på öppen gata till exempel) är lika knasiga som briljant koreograferade.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Fredrik Johansson

Fredrik Johansson

Skribent

Fredrik spelar hellre roll än boll, och gärna med lite japansk galenskap inblandad.

Relaterat material

Tävling: Vinn stort Xbox One-paket

Eurogamer.se firar 1 år med stor Xbox One-tävling.

Recension: Shadow of the Beast

Vi har följt med i antihjälten Aarbrons jakt på hämnd i denna sidoscrollare. Var det värt all död?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading