Upp ur ett öde grönskande landskap reser sig en enorm metallstruktur. Den påminner om en högteknologisk variant av den kinesiska muren. Fram till strukturen leder en fragmenterad motorväg i förfall fylld av rostiga bilkadaver. Framför muren står en gestalt klädd i tyg och teknologi. Över ett högteknologiskt vapen spanar han upp och ner längs den slitna muren efter faror. Sen vänder han sig om och blickar ut över en mäktig utsikt som sträcker sig så långt ögat kan se.

Jag är på en presentation av Bungies ambitiösa projekt Destiny. Spelet har varit i utveckling sedan 2007 och är studions första stortitel utanför Halo-världen. Bungies senior writer och community manager Eric Osborne förklarar att det bara är inspirerande och inte skrämmande att stå i Halo:s gigantiska skugga.

"Vi älskar det arvet och vi lärde oss en massa med Halo och byggde ihop ett bra arbetslag under de åren. Vi älskar förstapersonsskjutare och jag tycker att vi gör det bra. Men vi försöker också sudda ut gränserna och böja till ramarna lite. Till exempel kan spelaren skapa sin egen karaktär och utseende. Vi har uppgraderbara vapen, rustningar, kläder och det finns legendariska vapen med speciella namn. Det kommer dessutom att vara slående fysisk skillnad mellan en enbart samarbetsspelande närstridskrigare och en krypskytt specialiserad på strid mot andra spelare", säger Osborne.

1
Mäktiga miljöer utlovas

Efter att ha beundrat vyn vänder sig betraktaren om och börjar vandra upp mot en öppning i den stora byggnaden. Han får sällskap av en annan högteknologisk krigare och tillsammans ger de sig in i mörkret. De har även med sig en svävande robotassistent som har torr humor, Peter Dinklages röst och specialkunskaper om teknologi från svunna tider. "Vi har haft väldigt kul med artificiella intelligenser i tidigare spel. På så sätt kan vi hjälpa spelaren till bättre förståelse och närmare kontakt med vår historia. Ghost får historien att rulla på bättre och lättar upp stämningen", berättar Osborne.

Ghosts praktiska användningsområden blir tydligt när de båda äventyrarna väljer att sluta famla i mörkret. Den lilla mekaniska hjälpredan flyger iväg och efter en liten stund tänds belysningen i vad som visar sig vara en enorm industrilokal.

Ytterligare en stunds utforskande av en enormt detaljrik och imponerande miljö visar att The Wall, som Bungie kallar området, inte alls är så öde. Plötsligt strömmar det ut fiender ur väggarna. En intensiv eldstrid senare är de båda äventyrarna redo att gå vidare. De har belönats med nya intressanta vapen från de besegrade.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Anton Bjurvald

Anton Bjurvald

Contributor