I takt med att indiemarknaden växer och frodas poppar det med jämna mellanrum upp nya utvecklare som tidigare jobbat med större projekt. Malmöbaserade Defrost Games är ett sådant exempel där ett flertal sedan tidigare har erfarenhet från Massive Entertainment. De har jobbat på sitt debutprojekt Project Temporality i ungefär tre år nu och börjar närma sig slutspurten.

Project Temporality är ett pusselspel i tredjepersonsperspektiv som utspelar sig på en forskningsstation. Du vaknar upp med ett implantat i kroppen som tillåter dig att manipulera tid och du slussas genom en rad olika tester för att se till att implantatet fungerar som det ska. Kort därefter får du även lära dig att du kan klona dig själv och skapa fristående tidslinjer. Det tidigaste exemplet på hur detta implementeras är att du behöver trycka på en knapp för att kunna öppna en dörr som hindrar dig från att komma vidare. Problemet är att när du trycker ner knappen blir du inlåst av en annan dörr istället. För att lösa detta skapar du en annan tidslinje för att låta en klon trycka på knappen utan att du själv behöver riskera att bli inlåst där.

Komplexiteten av detta spelelement stegrar kraftigt i senare pusselrum där du emellanåt behöver jonglera ytterligare tre eller fyra tidslinjer för att kunna ta dig vidare. Dessa pussel ser emellanåt till en början helt omöjliga ut men jag upplevde att lösningen oftast uppenbarade sig efter lite experimenterande. Det är dock inte fritt fram att skapa hur många tidslinjer som helst, utan dessa begränsas av batterikapaciteten i ditt implantat. Jag upplevde sällan detta som ett större hinder dock, men det kan säkert bli en faktor i de mer komplicerade pussel som Defrost Games sannolikt fortfarande filar på.

Spelet har utvecklats en hel del på den tid jag har testat förhandsversionen. Den ursprungliga koden saknade basala funktioner som att ändra känsligheten på musen, men detta blev lyckligtvis åtgärdat i den senaste versionen jag fick tillgång till. Jag saknar dock stöd för handkontroll, men jag misstänker att även detta är på gång eftersom handkontrollen fungerar i menyerna redan. Utöver detta behöver spelet poleras en aning då jag upplevde att det var ganska lätt att fastna på saker i spelvärlden. Detta skapade en del frustration vid de tillfälle där tajming är en stark faktor.

Konceptet i Project Temporality är mycket lovande då det påminner en hel del om Portal och Braid, men även om The Swapper (8/10) som jag recenserade för ett tag sedan. I likhet med The Swapper använder sig Project Temporality av textloggar för att fylla i bakgrundshistoria och gör det på ett bra vis. Att döma av de loggar jag läste igenom i förhandsversionen är det mycket som pekar åt en saftig konspiration. Spelet ligger för närvarande uppe på Steam Greenlight där utvecklarna har satt målet att släppa spelet framåt slutet av året, och verket har redan klarat av insamlingen på Indiegogo.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Johan Lindros

Johan Lindros

Skribent

Skåning, gamer och hockeyfan. Med Atari 2600 som inkörsport till spelvärlden skapades en i stort sett allätare när det gäller spelgenrer, dock med en förkärlek för rollspel, en passion som endast matchas av känslorna för Philadelphia Flyers. Tycker att spel med delad skärm är ett av de mest underskattade nöjena som finns.