Recension: Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows

Turtle power? Cowabunga? Knappast!

Om du är ett barn av det ljuva 80-talet är chansen stor - ja, närmast gigantisk - att du någon gång stött på Leonardo, Donatello, Michelangelo och Raphael. Jag menar förstås inte renässansmålarna med samma namn, utan de fyra tonåriga mutantninjasköldpaddorna som under stor del av mitt 27-åriga liv varit ett popkulturellt fenomen som aldrig riktigt dött ut.

Nickelodeon lanserade nyligen en nyversion av den klassiska tecknade TV-serien om de skaltäckta ninjorna. Med en ännu större fokus på humor och en lättsam design på karaktärerna har den nya serien blivit en stor framgång så det är inte konstigt att spelföretagen vill roffa åt sig en del av kakan. Lägg dessutom till Turtles-spelens stora framgångar under tidigt 90-tal så känns det hela ännu mer logiskt. Turtles in Time är enligt undertecknad ett av de bästa slagsmålsspelen genom tiderna med bra fiender, varierande miljöer och fantastisk musik.

Och det är just därför Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows känns som en betydligt större besvikelse än vad det kanske egentligen är. Spelet har nämligen otrolig potential, men faller på missade möjligheter, rent ut sagt idiotiska beslut från utvecklarna och ett gravt misslyckat stridssystem.

Vi börjar med potentialen. Ett nytt Turtles-spel med stöd för flera spelare och modern grafik låter som en dröm. Tyvärr har utvecklarna som sagt tagit en rad obegripliga beslut som förstör upplevelsen. Först och främst är designen på karaktärerna fullkomligt gräslig. Istället för att använda designen från den nya animerade serien har utvecklarna valt att göra något som kan beskrivas som en blandning mellan riktiga sköldpaddor och de live-actionfilmer med Turtles som gjordes när konceptet stod på toppen av sin popularitet.

"Sköldpaddorna ser ut att vara målade i Microsoft Paint av en fyraåring som aldrig ens hört talas om TMNT."

Resultatet framkallar sura uppstötningar i min mage och det hela blir inte bättre av spelets mellansekvenser. Dessa består av tecknade stillbilder med rösterna från TV-serien. Inte nog med att skådespelarna låter uttråkade, sköldpaddorna ser ut att vara målade i Microsoft Paint av en fyraåring som aldrig ens hört talas om TMNT.

Kontrollen gör sitt jobb någorlunda bra, men stridssystemet är tråkigt, enformigt och framförallt långsamt. Det känns inte som att jag kontrollerar en snabb, muterad ninjasköldpadda utan snarare en vanlig havssköldpadda som hamnat för långt från vattnet. Systemet för specialattacker är också onödigt komplicerat, då det ofta kräver att jag gör specifika rörelser med den högra kontrollspaken. Dessutom misslyckas spelet ofta med att känna igen rörelserna vilket antingen resulterar i fel attack eller att inget händer överhuvudtaget.

1
När David spelade Out of the Shadows fick han tänka på kattungar och Turtles in Time för att inte stänga av i panik.

Den största missen från utvecklarna är ändå spelets samarbetsläge. Om jag vill spela med ett par kompisar i soffan där vi alla kontrollerar varsin karaktär är detta nämligen omöjligt. Samarbete för fyra spelare finns bara över internet, lokalt är det begränsat till två spelare - som dessutom får delad skärm! Den gör i sin tur att den redan problematiska kameran blir direkt omöjlig att kontrollera och jag blir ständigt attackerad från fiender som gömmer sig utanför skärmen.

Att göra ett slagsmålsspel med Turtles som inte stöder fyra spelare lokalt är ett underligt drag från utvecklarna och jag hade mycket hellre sett att de höjt kameran från det nu använda tredjepersonssperspektivet för att ge en bättre överblick och låta mig spöa fotklanen med tre vänner på samma TV.

Det dröjer inte länge innan TNMT: Out of the Shadows börjar kännas som en plåga att spela. Som ett stort Turtles-fan blir jag besviken på att licensen inte har behandlats med mer respekt än såhär. Med en bättre utvecklare vid rodret och en trognare tolkning av konceptet hade detta kunnat bli riktigt bra. Out of the Shadows är så långt från Turtle Power man kan komma och jag återvänder istället till Turtles in Time, som är 22 år gammalt och ungefär lika många gånger bättre.

2 /10