Fotboll, en sport med drygt 240 miljoner aktiva utövare och närmare en miljard människor som ser finalen i världsmästerskapen vart fjärde år, är givetvis också en enormt populär del av sportspelsutbudet.

Electronic Arts FIFA-serie tillhör den där typen av spel som även många som egentligen saknar spelintresse ändå spelar lite då och då. Många köper till och med en konsol och den aktuella upplagan av FIFA och är sedan helt och hållet nöjda fram tills nästa säsong närmar sig. Seriens enorma utbud av olika spellägen för alla typer av spelare gör att jag kan förstå varför.

Själv har jag ett brinnande fotbollsintresse och ser troligen två matcher i veckan i genomsnitt under hela säsongen. Fotbollsspel har jag dock ett lite kluvet förhållande till. På grund av min kunnighet vet jag hur en fotbollsmatch ska kännas, spelas och se ut i verkligheten, vilket ofta kolliderar ganska ordentligt med det jag upplever i en match i FIFA-spelen. Detta beror givetvis på att simuleringen är långt ifrån perfekt och att spelbarheten måste få ta plats, men också tyvärr på att jag är ganska dålig på sportspel.

Till min stora glädje är många av förbättringarna och tilläggen i FIFA 14 saker som gör att det just känns mer som riktiga fotbollsmatcher när jag spelar. Det tydligaste exemplet på detta är förbättringarna och ändringarna i fysiken. I FIFA 14 är det betydligt svårare att bara rinna igenom ett försvar och stänka upp ett stenhårt skott i krysset ifrån i princip vilken vinkel som helst.

Spelarna kan numera kollidera med varandra och påverkas överhuvudtaget mycket mer av varandras kroppar, detta gör det främst enklare att försvara och tvingar anfallande spelare att bygga upp ett mer ordentligt och varierat spel för att nå framgång.

En annan faktor är den där spelarens momentum påverkar skott och passningar i större utsträckning än tidigare. Det går helt enkelt inte att få iväg ett bra skott om spelaren är på väg i helt fel riktning eller precis har snubblat till i kontakten med en försvarare.

I tidigare upplagor var det väldigt populärt att fylla sitt lag med de tio snabbaste spelarna som gick att finna och sedan kuta sönder sin motståndare, detta är betydligt knepigare i FIFA 14 och de så kallade "pacehororna" lär följaktligen klia sig i huvudet och tvingas tänka om.

Spelintelligensen hos datoriserade medspelare har även den fått en tydlig skjuts uppåt, framförallt så är de bättre i positionsspelet och tar de flesta uppenbara löpmöjligheter som uppstår och visar dessutom tydligt med sitt kroppspråk var de vill ha bollen. Justeringarna ger ett aningen mer gediget och autentiskt spel som jag verkligen uppskattar.

Joakim Håkansson

Joakim Håkansson

Joakim kommer ifrån de mörka skogarna på småländska höglandet. När han inte snickrar på huset och springer efter sin tokiga 1-åring Nemo älskar han att varva ner med lite spel. Han föredrar att spela med vänner, tillsammans mot ondskans lakejer i World of Warcraft eller emot varandra i tävlingsinriktade spel som Counter Strike och Heroes of the Storm.

Fler artiklar av Joakim Håkansson