Recension: Dragon's Crown

Sagan om de kontroversiella kronjuvelerna

Att säga att sidoscrollande beat 'em up-spel inte är världens största genre för tillfället är ju inte direkt en överdrift. Det har gått många år sedan genrens storhetstid där vi fick se spel som Golden Axe, Double Dragon och Streets of Rage, men nu har Vanillaware bestämt sig för att det är dags att skaka liv i denna typ av spel. För att fräscha upp konceptet har de tillsatt en nypa Diablo och därmed infört den konstanta jakten på bättre utrustning till din karaktär.

I Dragon's Crown iklär du dig rollen som en äventyrare som anländer i Hydeland, som är ett konfliktdrabbat kungadöme där fienderna inte enbart är monster. Det pågår politiska intriger om vem som ska sitta på tronen, och du snubblar förstås in mitt i denna röra. Du blir anlitad av prinsessan Vivian och hennes rådgivare att leta fram en krona som enligt legenden tillåter bäraren att kontrollera drakar. Denna krona - som passande nog kallas för Dragon's Crown - ska hjälpa Vivian att ta över tronen och se till att det blir lugn och ro i riket igen.

I vägen för denna till synes enkla uppgift finns förstås horder av monster och annat otyg som behöver introduceras till ditt svärd, din yxa eller dina eldbollar beroende på vilken av de sex karaktärsklasserna du väljer. Till förfogande står närstridsexperterna Fighter, Amazon och Dwarf, bågskytten Elf och de två magikerklasserna Sorceress och Wizard. Alla klasser har olika styrkor och svagheter när det gäller snabbhet, styrka, stryktålighet och så klart vilka speciella färdigheter de kan lära sig. Det finns dessutom utrustning som är klasspecifik som inte andra kan använda sig av.

2013/articles//a/1/6/2/4/0/4/4/eurogamer-xv52ys.jpg
Vanillaware kan fortfarande blända rent grafiskt

Uppdragen i spelet är korta men intensiva resor ut i grottor, skogar och gamla ruiner som slutligen kulminerar med en bossfight. På vägen hittar du kistor som innehåller diverse godsaker och dessa låser du upp med hjälp av din följeslagare Rannie, en tjuv som ser de ekonomiska fördelarna med att följa dig i dina äventyr. När kistorna öppnas får du en rapport om vilken kvalitet det är på innehållet, men du får vänta till efter ditt uppdrag är över för att få reda på exakt vad det är för prylar du hittat. Då kan du se vad det är för typ av utrustning, men du behöver betala lite guld för att identifiera de exakta attributen. Om det är låg kvalitet på föremålet kan du istället välja att sälja sakerna oidentifierade för en mindre summa pengar.

När du beger dig ut i strid behöver du inte göra detta i ensamhet. Spelet har ett samarbetsläge för fyra spelare både online och lokalt. Skulle du av någon anledning vilja undvika andra mänskliga spelare går det även att fylla ut de tomma platserna i gruppen med datorkontrollerade karaktärer. Detta kräver dock att du hittar skelett från fallna äventyrare under dina uppdrag och betalar för att återuppliva dem i templet inne i stadshubben. Dessa karaktärer gör dock sällan någon större nytta, utan du kan som mest hoppas på att de drar fiendernas uppmärksamhet tillräckligt länge för att du ska kunna anfalla så effektivt som möjligt. Detta blir mer och mer uppenbart ju längre du kommer i spelet, när svårighetsgraden börjar trappas upp.

Read the Eurogamer.net reviews policy

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Johan Lindros

Johan Lindros

Skribent

Skåning, gamer och hockeyfan. Med Atari 2600 som inkörsport till spelvärlden skapades en i stort sett allätare när det gäller spelgenrer, dock med en förkärlek för rollspel, en passion som endast matchas av känslorna för Philadelphia Flyers. Tycker att spel med delad skärm är ett av de mest underskattade nöjena som finns.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Call of Duty Black Ops 3

Det udda syskonet i Call of Duty-familjen är tillbaka.

Kampanj för att få HeatoN till Let's Dance

Vill ni se HeatoN skaka rumpa på dansgolvet?

FeaturePåskäggen vi älskar

Många spel har gömda påskägg att bjuda på för den som är tillräckligt ihärdig i sitt letande. I denna artikel berättar redaktionen om sina personliga favoriter!

FeatureAndréas krönika #7: Fem spel jag vill se på E3

Andréas spekulerar i vad som kommer under årets E3 och vad han vill se.

Nintendo: Vi gör våra grymma IP:n fräscha

Nintendo-chefen Reggie Fils-Aime bemöter kritiken från E3-eventet.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading