Nu när Project Red och Electronic Arts verkar tävla om vem som kan ta rollspelen längst in i framtiden finns det andra som tycker att det nog var bättre förr. Eller i alla fall att det var bra nog. Spiderweb Software har producerat till ytan liknande rollspel i omkring 20 år och jag har testat de första timmarna av kommande Avadon 2: The Corruption.

I början får jag skapa en avatar genom att välja yrke och för första gången, så vitt jag vet i ett av Spiderwebs spel, välja kön för alla yrken. Det här är på många sätt traditionell fantasy och de flesta yrkena är de gamla vanliga: krigare, präst, magiker och tjuv - även om de går under andra namn här. Det finns ändå en liten avstickare i Tinkermage, som närmast kan beskrivas som en mekaniker som kan bygga små försvarstorn, minor och likande.

Efter jag skapat min avatar så spelas en kort introduktion. Handlingen i Avadon 2 tar vid direkt efter slutet på det första spelet, men det finns i princip inget i den del jag nu spelat som anspelar speciellt till vad som hände då. Med andra ord verkar det inte finnas något behov av att ha spelat det första spelet för att kunna ta till sig uppföljaren.

"Det är med andra ord inte det visuella som är spelets starka kort utan det är istället berättelsen och de taktiska striderna".

1
Avadon 2 använder sig av precis samma grafikmotor som Mass Effect 3. Typ.

Den mäktiga fästningen Avadon, vars uppgift varit att skydda den pakt som funnit mellan länderna, har drabbats av omfattande förödelse och dess krigare är antingen döda eller spridda för vinden. Ett inbördeskrig har brutit ut och tack vare paktens försvagade tillstånd går horder av monster till angrepp. I den situationen börjar mitt äventyr som en enkel scout i rebellernas områden. I det första spelet var spelarkaraktären redan en krigare av Avadon och ifrågasattes i princip aldrig. Jag känner att det ger en lite starkare känsla av att jobba mot något i del två nu när jag får vinna respekt och betydelse under spelets gång istället.

Den som spelat något av Spiderwebs tidigare spel kommer att känna igen sig väl i Avadon 2. Gränssnittet är nästan identiskt med det tidigare spelet, förutom att vissa saker förtydligats något och att det är allmänt generösare med färger. Vyn är fortfarande isometrisk och tyvärr är det ganska platt rent utseendemässigt jämfört med konkurrenter som Baldur's Gate och likande.

Det är med andra ord inte det visuella som är spelets starka kort utan det är istället berättelsen och de taktiska striderna. Spiderweb Software har alltid bjudit på intressanta världar med välskrivna historier och från det jag sett hittills är Avadon 2 inget undantag. Det finns levande beskrivningar och gott om möjligheter att påverka hur den spännande handlingen ska utvecklas.

Jag har alltid gillat studions spel eftersom de är så pass välskrivna och djupa. Nackdelen med dem är dock att de i mångt och mycket är just skrivna. Det finns inget röstskådespeleri här och det grafiska duger inte till att gestalta tillräckligt men för den som inte har något emot att läsa sig till en hel del av upplevelsen så verkar Avadon 2 vara ännu ett rollspel gjort med samma kärleks till genren kantat den här utvecklarens senaste 20 år.

Avadon 2: The Corruption släpps till PC och Mac den 30 oktober och till iPad i början av 2014.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Mattias Holmberg

Mattias Holmberg

Skribent

Göteborgsbaserad smålänning som varvar familjeliv i radhus med fältkampanjer över hexindelade kartor. Mattias första stapplande steg in i spelens förlovade värld var på familjens ZX81 med 1k i RAM och sedan dess ligger PC:n närmast hjärtat. Försöker påstå att han har bred spelsmak men menar antagligen att han både gillar realtids- och omgångsbaserad strategi.