Det har blivit dags för ännu en del i Ubisofts omåttligt populära dansspelserie Just Dance, denna gång med ett årtal i titeln istället för en enkel siffra. Då utgivningstakten för denna spelserie hållit sig till minst en ny del om året var det bara en tidsfråga innan detta skulle ske och är inte alls särskilt förvånande. Och egentligen ser jag ingen som helst anledning till att inte köra på med en årlig uppdateringsfrekvens så länge serien fortsätter samma uppåtgående trend vad gäller nya idéer, ren galenskap och spännande låtlistor som den gjort historiskt sett - fjolårets Just Dance 4 (9/10) kändes exempelvis fräschare och mer nyskapande än vad seriens första spel gjorde när det var helt nytt.

Att just Just Dance 2014 är spelet där det nya räknesystemet införs är även ett tecken på hur rätt Ubisoft hittat i spelserien. Denna gång känns det verkligen hur allt är på precis rätt plats, och utvecklarna har letat med lupp för att hitta och ta bort detaljer som fungerade dåligt tidigare som det tredimensionella menysystemet och något helt onödigt spelläge. På samma gång har man även finslipat element som den betydligt snabbare och smartare reprisfunktionen som klipper ihop bevis på hur helgalna du och dina kompisar ser ut när ni dansar, samt lagt till nya funktioner såsom ett helt nytt onlineläge där du utmanar hundratals motspelare över nätet samtidigt. Det sistnämnda fungerar dessutom oerhört bra och förlänger spelets livslängd med flera timmar, trots att det egentligen bara handlar om en högst tillfällig topplista som visar hur bra det går för dig jämfört med alla andra spelare i världen som skakar loss till samma utvalda låt på exakt samma gång.

Precis som tidigare är det dock aldrig poängsamlandet som står i fokus. Visst är det kul att slå nya rekord, men till skillnad från den största konkurrenten Dance Central är kontrollen på tok för oprecis i Just Dance 2014 för att jag ska bry mig särskilt mycket om mina rekord. Istället är det de humoristiska, spritt språngande galna men ändå snudd på geniala danskoreografierna till den överpoppiga låtlistan som står i fokus. Dessutom tar spelets svårighetsgrad precis lagom hänsyn till den bristande kontrollen och är tillräckligt förlåtande för att en tondöv kuf med två vänsterfötter ska kunna ha precis lika vansinnigt kul på dansgolvet som en professionell dansös.

För är det något spelet verkligen lyckas med så är det att leverera underhållning och en sjudundrans partystämning. Oavsett vilken låt jag väljer på den oväntat imponerande låtlistan har jag alltid roligt när jag dansar. Det spelar ingen roll om jag hoppar runt i en ring med mina vänner till Ghostbusters-temat, dansjuckar till tonerna av PSY eller helt ensam studsar som en tok till 99 Luftballoons - spelet lyckas alltid leverera en glad feststämning och det är till och med kul att dansa till de låtar som jag inte är så förtjust i rent musikmässigt.

Som vanligt bjuds också på tonvis med extramaterial, smarta bonusrutiner för att hålla spelet intressant fram till nästa års upplaga, ett ruskigt bra motionsläge, en Idol-liknande tevekanal där du kan se när andra gör bort sig i sitt dansande och en stor bunt med annat krimskrams. Även om Just Dance 2014 inte förändrar en bråkdel så mycket som del fyra lyckades åstadkomma för serien i fjol är det ändå ett solklart danssteg i rätt riktning, och Ubisoft bevisar verkligen att Just Dance förtjänar en årlig uppdatering minst lika mycket som NHL, FIFA och Call of Duty.

8 /10

Kristoffer Nyrén

Kristoffer Nyrén