Det har nu gått fyra år sedan Rocksteady Studios revolutionerade superhjältespel genom det banbrytande Batman: Arkham Asylum. Utvecklarna lyckades fånga karaktärerna på ett ypperligt vis och skapade dessutom en spännande spelvärld som dröp av stämning och gav spelaren en möjlighet att anta rollen som mörkrets riddare på en nivå som inget annat spel gjort förr. Efter en lyckad uppföljare i form av Batman: Arkham City (10/10) är det nu dags för en ny utvecklare att ta över stafettpinnen i serien, och det är inte ett enkelt uppdrag för Warner Bros Montreal med tanke på hur högt Rocksteady lagt ribban.

Batman: Arkham Origins är en prolog till de tidigare spelen där Batman bara har ett par års erfarenhet som brottsbekämpare. Den tydligaste skillnaden är att han är något av en ensamvarg och ännu inte har bildat några allianser med polisen. Detta upplägg gör att du får bevittna några av Batmans första kontakter med välkända skurkar som till exempel The Joker. Det är ganska små detaljer, men helt klar något som fans av serien kommer att uppskatta och det skapar intressanta situationer i berättelsen.

När spelet börjar är det julafton, men det är så klart inte en lugn dag för vår läderprydda hjälte. Det är rent ut sagt en ganska usel dag eftersom Black Mask, en av Batmans ärkefiender, väljer att fira högtiden genom att erbjuda 50 miljoner dollar till den som lyckas döda honom. Detta lockar förstås allehanda otrevliga typer som vill ha ihjäl dig för lite extra pengar till julklapparna, och det tvingar Batman till att gå till botten med problemet. Ditt mål är helt enkelt att hitta Black Mask och stoppa hans kontrakt för att slippa titta över axeln hela julhelgen.

"Det är inte ett enkelt uppdrag för Warner Bros Montreal med tanke på hur högt Rocksteady lagt ribban".

Under resans gång stöter du dock på diverse skurkar som försöker inkassera de utlovade pengarna - däribland Penguin, Anarky och The Riddler, eller Enigma som han benämns i spelet. Flera av dessa möten leder till sidouppdrag som du kan sysselsätta dig med när du glider runt mörka Gotham. Utöver sidouppdragen finns det även slumpmässigt genererade sekvenser där du via polisradion får reda på att ett brott håller på att begås. Det går att strunta i dessa, men om du beger dig till brottsplatsen och delar ut lite knytnävar får du gott om erfarenhetspoäng som kan läggas på uppgraderingar.

I färdighetsträdet hittar du bland annat möjligheten att uppgradera Batmans dräkt för att tåla mer stryk och alla möjliga uppgraderingar för att förenkla din kamp mot skurkarna. En del av dessa är dessutom låsta bakom ett utmaningssystem där vissa kriterier ska uppfylla under olika scenarier. Det kan till exempel vara att du ska lyckas rensa ett rum från vakter utan att bli upptäckt, eller lyckas få in ett visst antal käftsmällar på raken utan att avbryta kombon. Det gör uppgraderandet av prylarna lite mer komplicerat än vad det egentligen behöver vara, men utmaningarna är ofta saker som sker naturligt under spelets gång.

Johan Lindros

Johan Lindros

Skåning, gamer och hockeyfan. Med Atari 2600 som inkörsport till spelvärlden skapades en i stort sett allätare när det gäller spelgenrer, dock med en förkärlek för rollspel, en passion som endast matchas av känslorna för Philadelphia Flyers. Tycker att spel med delad skärm är ett av de mest underskattade nöjena som finns.

Fler artiklar av Johan Lindros