En ny konsolgeneration är alltid lite pirrigt. Det är nya bitar med hårdvara, nya spel och nya upplevelser som väntar. Det är i alla fall vad det brukar betyda. Men nu när jag sitter framför framför min TV, med eftertexterna till The Order: 1886 rullandes över skärmen, som jag verkligen känner att saker och ting inte känns så nytt och fräscht över huvud taget.

Jag är nästan rasande. Kanske mer än vad jag egentligen borde vara, men The Order: 1886 är just nu den enklaste och senaste måltavlan att rikta frustrationen mot. Men det har gått över ett år sedan Xbox One och Playstation 4 släpptes och detta är i princip höjden av vad de båda maskinerna har lyckats åstadkomma än så länge. Det belyser ett enormt problem som jag kunde ha med den förra generationens sista halva och det första, vinglande året för de två mastodontföretagen.

1
The Order är läckert så man tappar hakan, men det är tyvärr aldrig mer än detta.

Men denna generationen verkar det gå långsammare än någonsin tidigare. Enorma, påkostade spelprojekt kommer ut från från konsoltillverkarna. Ny och strålande grafik, tekniska framsteg och visuella godbitar presenteras med glädje under presskonferens efter presskonferens, men det enda vi får är egentligen samma gamla spel vi redan spelat. Tekniken är ny, men speldesignen är gammal. Det har gått över ett år sedan konsolerna kom. Ett år efter att Xbox 360 släpptes hade vi fått både Dead Rising och Gears of War.

Dead Rising gav en upplevelse vi aldrig tidigare hade sett i ett spel med sina horder av zombier. Hårdvaran levererade något som inte var möjligt generationen innan och det gör spelet fortfarande minnesvärt trots att det var väldigt ojämnt i övrigt. Gears of War i sin tur presenterade en ny grafikmotor samtidigt som det revolutionerade och definierade hela tredjepersonsjutargenren för en hel generation framåt.

3
The Patriot är en av de bästa banorna i Killzone: Shadow Fall. Tyvärr lever i princip ingen annan bana upp till den nivån i spelet.

Innan dess hade vi också konsoler vars första titlar direkt från början försöker visa upp vad en ny generation ska betyda. Super Mario 64 till Nintendo 64 och Halo: Combat Evolved till Xbox, var båda titlar som direkt nyttjade sin hårdvara för att förändra eller innovera sina genres. De tog de nya resurserna de hade till hands för att göra nya, spännande upplevelser för spelare världen över.

Men nu har vi inte samma sug efter nya upplevelser. Eller utgivarna har ingen direkt lust att satsa deras miljontals dollar på nyheter. Det är en risk och underhållning idag handlar inte om risker. Det värsta är egentligen att det i många spel verkar finnas en önskan om att få göra mer. Killzone: Shadow Fall hade två banor, The Shadow och The Patriot, som gränsade till fantastiska. De hade variation, frihet och spänning. Resten av spelet återgick sedan till trista strider, stelt berättande och många oerhört frustrerande element.

Microsoft hade i sin tur Forza 5, ett spel som enligt många fans inte var i närheten lika spektakulärt som sin föregångare, och Ryse: Son of Rome, som i sin tur är ett Crytek-spel och är därför lövtunt grafikspektakel. Den största besvikelsen där var att spelen direkt levererades som fullprisspel med mikrotransaktioner. De kändes ofta mer som en betaltjänst än underhållning. Detta är något som fortsatt med spel som 2k Games Evolve eller Ubisofts Assassin's Creed: Unity.

2
Ryse: Son of Rome missade sin chans att utforska en spännande tidsålder men fokuserade endast på strålande grafik, skräpigt berättande och föråldrad spelmekanik.

Vi behöver utvecklare som faktiskt vågar göra något nytt och spännande med hårdvaran och det inom kort. Shadow of Mordor hade sitt Nemesis-system men det var i ett spel som var ett Frankensteins Monster av andra populära spel. Att det mest imponerande spelet jag spelar just nu är GTA V, vars enda förtjänst är att det ser snyggare ut än versionen vi fick ett år tidigare, är löjligt.

Det kanske är orättvist att förvänta sig detta av AAA-industrin, speciellt då spelutvecklingen idag har blivit så fruktansvärt dyr. Men en gång i tiden lyckades faktiskt de stora lirarna leverera innovativa titlar. De vågade försöka förändra och använda sina nya resurser kreativt. De kan göra det igen och det känns faktiskt som att det är dags för det. Inga fler The Order: 1886 tack. Ge oss spel som känns nya och spännande om ni vill att vi ska fortsätta bry oss.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Adam Holmberg

Adam Holmberg

Skribent

Adam är en pedantisk västgöte som anser att ha ett liv är överflödigt. Spel är hans största intresse tillsammans med science-fiction och intag av energidryck tätt bakom. Hans mål i livet är att bevisa för alla att Uncharted 3 är som bäst mediokert.

Fler artiklar av Adam Holmberg

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material