Förtitt: The Legend of Zelda: Wii U

Nya The Legend Zelda till Wii U kommer i år. Vi har sammanfattat det vi vet om spelet så här långt.

The Legend of Zelda har som spelserie stått och stampat i ett par år nu. Twilight Princess var förvisso snyggt, sett till att det i grunden var ett Gamecube-spel, men storyn var rejält trist och spelet på tok för enkelt. Uppföljaren till Wii, Skyward Sword, hade en intressant premiss som tyvärr föll stenhårt till följd av ett alldeles för linjärt narrativ.

Det är på bärbart format serien briljerat de senaste åren. Ocarina of Time 3D var en behövlig uppfräschning av en tidlös klassiker, A Link Between Worlds - lekfullt och späckat av nostalgi samt Majora's Mask 3D som nu senast påvisar att The Legend of Zelda fungerar utmärkt i en mer skruvad värld.

Den senaste delen i serien, The Legend of Zelda Wii U (arbetstitel), utannonserades under Nintendos digitala presskonferens på E3 förra sommaren. Det är dock inte mycket vi vet om Links nya äventyr - vi har inte fått veta spelets undertitel, vilket exakt datum det släpps och heller inte vad historien kommer att kretsa kring. Detta är inget ovanligt fenomen för Nintendo, som in i det sista brukar hålla hårt i informationstyglarna. Men vad vi däremot känner till är att spelet kommer någon gång under 2015, att det utspelar sig i en öppen värld och att det, så här på förhand, ser rysligt bra ut.

2

Nintendo är ett praktexempel på ett företag som sällan skryter om att de nått gränsen för vad som är möjligt.

Ibland känns det som om utvecklare säger sig nått en konsols maxgräns alldeles för tidigt. Vi som hängt med under många år vet att den typen av påståenden ska tas med en skottkärra salt. Spelutveckling kräver nämligen optimering, förfining och putsning, och det finns dussintals exempel på när lastgammal teknik levererat fantastiskt snygga spelupplevelser. Nintendo är ett praktexempel på ett företag som sällan skryter om att de nått gränsen för vad som är möjligt, och det är därför intressant att de offentligt gått ut med att deras spel maximerat konsolen.

För så är det - The Legend of Zelda är så stort ett spel kan bli på plattformen Wii U, åtminstone enligt Nintendo. Det är spelets producent, Eiji Aonuma, som gått ut med att spelet nyttjar varje uns av prestanda i Wii U. Och för att sätta detta i perspektiv så har företaget sedan innan berättat att hela världen i Twilight Princess ryms i ett område i nya spelet. Dessutom, för att reda ut begreppet kring öppen värld (då även tidigare The Legend of Zelda-spel varit proppade med mysiga sidouppdrag att ta sig an vid sidan av huvudstoryn) menar Nintendo att definitionen innebär att spelarna fritt kan röra sig omkring i spelet utan att avbrytas av laddningstider. För att vara en så pass svag konsol som Wii U faktiskt är rent prestandamässigt är detta ett stort framsteg inte bara för Nintendo, utan för hela branschen.

1
En öppen värld där allt kan nås.

The Legend of Zelda till Wii U levereras även med en grafisk stil som påminner om en blandning mellan Skyward Sword och The Wind Waker. Av den trailern vi fick se på E3, och av den korta video-snutten Nintendo bjöd på i vintras att döma, så kommer vi att serveras en grafisk fest i knivskarp och färgglad stil. Designen är något av det mest läckra vi på redaktionen fått se i ett spel på mycket länge, och The Legend of Zelda Wii U briljerar så här långt både grafiskt och tekniskt. Gräset i spelet rör sig autentiskt med vinden och allt som vi kan se i bakgrunden kommer gå att nås i spelet. Med andra ord rör det sig inte om några stela kulisserna utan helt spelbara områden.

Link i nya spelet är utrustad med ett steampunk-doftande skjutvapen där Nintendo ser ut att ha kombinerat en pilbåge med ett svärd.

Link i nya spelet är utrustad med ett steampunk-doftande skjutvapen där Nintendo ser ut att ha kombinerat en pilbåge med ett svärd. Vapnet känns på förhand som ovanligt modernt för att tillhöra Zelda-universumet, men samtidigt är nytänkande bara välkommet i en serie som så länge präglats av samma klassiska uppsättning - svärd, pilbåge, slangbella och änterhake. Troligtvis kommer Master Sword även medverka i spelet på något vis, men det har Nintendo inte yppat ett ord om så här långt.

3
Links nya vapen går att skjuta med.

Vad kan vi förvänta oss av The Legend of Zelda till Wii U? Förhoppningarna är så klart många om en blivande klassiker och med det som Nintendo visat upp fram tills nu är det faktiskt ingen omöjlighet. Borta är den gimmickartade viftkontrollen vi drogs med i Skyward Sword och Wii-versionen av Twilight Princess; istället kommer Wii Us Gamepad istället att spela en stor roll. Från spelvideon Nintendo släppte lös i vintras ser denna ut att användas som navigator och ett smidigt sätt att byta vapen.

Att The Legend of Zelda till Wii U är ett av 2015 års hetaste spel råder det ingen tvekan om. Föhoppningsvis får vi det Hyrule vi alltid drömt om, och lite till.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

FeatureDärför ska du vara taggad på Quantum Break

Vi berättar anledningarna till varför du ska hålla koll på Remedys kommande tredjepersonsskjutare.

FeatureSå här var Sonys presskonferens

När alla trodde att Playstation inte skulle leverera i klass med Microsoft så krossade de allt motstånd.

Recension: Skylanders: SuperChargers

Nytt år, nya plastfigurer. Chefredaktör Andréas har förkovrat sig i färgglada plattformsvärldar.

EssentielltRecension: Batman: Arkham Knight

Alex har lekt förmögen superhjälte i Rocksteady Studios nya dunderspel.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading