Fem områden vi vill se förbättras i FIFA

Alex synar FIFA 15 från detaljnivå - detta bör EA Sports ordna för att motivera spelseriens årliga prislapp

FIFA anses av många vara den sittande kungen av våra två stora fotbollsserier. Den strålande presentationen, oändliga antalet licenser och framförallt de realistiska animationerna gör EA Sports gigant till en av de mest lättsålda spelserierna alla kategorier. Men ingenting är perfekt vilket självklart även gäller i fallet FIFA. Här följer en lista över saker vi gärna ser förbättrade i kommande utgåvor.

2
Många skulle säkert gärna slippa se denna herre helt, även så i FIFA.

1. Ett område där FIFA fortfarande ligger i lä, gentemot Pro Evolution Soccer, finner vi i seriens kanske största akilleshäl - passningsspelet. Bortsett från den sega responsen i bollöverlämningarna så är det dessutom svårt att faktiskt få lädret till rätt adress, inte minst krossbollarna som kan vara både svåra och ologiska att hantera. Kontrollen för hur hårt en passning skall slås måste även den förbättras avsevärt. Rappare passningar med tydligare och mer logiska riktningar är närmast ett måste inför kommande installationer.

2. Bättre balans mellan spelarnas unika egenskaper. En snabb spelare kan ofta vinna större fördelar jämfört med en som till exempel är stark eller teknisk. För att inte tala om hur bleka alla allsidiga Gerrard-typer - de som är bra på mycket men inte bäst på något - känns i FIFA 15. Designa spelet så att alla spetsegenskaper räknas!

Ponera att kunna spetsträna en ung spelare att bli bättre i defensiven, eller att låta en gammal slitvarg träna upp konditionen för att lättare orka med 90 minuter.

3. Kärriärläget har på senare år fått sig en del förbättringar men är fortfarande långt ifrån så bra som det skulle kunna vara. Större djup i spelarutveckling och fler möjligheter att påverka från tränarbänken efterlyses! Ponera att kunna spetsträna en ung spelare att bli bättre i defensiven, eller att låta en gammal slitvarg träna upp konditionen för att lättare orka med 90 minuter. Eller varför inte låta spelarna åldras på fler plan än att bara tappa procent för snabbhet och andra färdigheter. Vi vill se mer djup i allt gällande karriärläget.

1
Målvakternas AI i FIFA 15 tycks vara något av en vattendelare. Realistiskt dynamisk eller bara orättvis?

4. Frisparkar i FIFA har sedan länge varit ett svårt område att bemästra, inte minst då det finns många olika typer av skyttar. Personligen var jag väldigt förtjust i 2003 års version där vi bland annat tilläts bestämma vart på bollen skytten skulle träffa. I Pro Evolution Soccer går det att få en fram en bågformad linje som helt enkelt visar hur bollbanan kommer se ut. Låt er inspireras av detta EA Sports!

5. Kanske den mest abstrakta punkten, men lika viktig för det - FIFA behöver bli en mjukare upplevelse. Kanske gäller det framförallt bollfysiken och hur spelarna rör sig, men överlag måste spelet kännas mindre som robotfotboll och mer som riktig. Det tidigare nämnda stela passningsspelet är också en stor bov i denna fråga. Vi vill ha en mer levande och mindre styrd fotbollsupplevelse helt enkelt.

Vilka områden vill du se förbättrade? Rundare bollar, grönare gräsmattor eller snyggare kommentatorer? Lämna en kommentar nedan!

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Alex Pettersson

Alex Pettersson

Skribent

Alex är en allätare och lapar i sig det mesta inom spel. Dark Souls, Metroid och Uncharted får helt enkelt slåss med FIFA om uppmärksamheten i sladdljungeln under tv:n. Och eftersom han är så förbaskat gammal har han också minst 25 års erfarenhet av spelande.

Relaterat material

Recension: Street Fighter V

Petter har tagit ett gäng shoryukens i ansiktet.

EssentielltRecension: Battlefield 1

Vi tog tidsmaskinen bak till första världskriget. Och ja, vi gillar.

Purfärska bilder från The Nathan Drake Collection

Årets mest efterlängtade remaster, någon?

EssentielltRecension: Dark Souls 3

Lucas har dött fler gånger än vad som kan räknas i DS3. Och han gillar det.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading