En dödsdålig samling ingen ska behöva uppleva.

Zombier är heta bananer dessa dagar. Efter framgångar som The Walking Dead, Dying Light och för att inte glömma Left 4 Dead, finns de odöda numera lite överallt. Det har även blivit populärt att implementera zombie-lägen i blockbuster-serier, där Call of Duty och Sniper Elite är klockrena exempel. Sistnämnda kompletterades med Nazi Zombie Army, vilket i sig numera är en del av en trilogi. Och av den anledningen satte jag mig ner tillsammans med Zombie Army Trilogy som är en samling av alla zombie-tilläggen som släppts till Sniper Elite.



Andra Världskriget går mot sitt slut. Nazityskland ligger på knä och söker efter en sista desperat lösning. Hitler beordrar att nationens sista kort läggs på borden, och från ingenstans börjar tyska soldater som stupat i krig resa sig upp igen. De är ruttna, arga och sugna på hjärna. Ditt uppdrag är att jämna varje lik med marken och kämpa dig framåt - en resa som visar sig vara lika buggig som ruggig.



1
Spelet är fullt av ruttna fän som vill äta din hjärna.

Jag gillade zombie-läget i Call of Duty: World at War. Idén var så bisarr att det var svårt att inte dra på ett leende när det vankades likvaka. Faktum är att jag uppskattade spinoffen bra mycket mer än spelets huvudkampanj och spelade otaliga timmar tillsammans med kompisar över Xbox Live. Men med Zombie Army Trilogy har jag insett hur mätt jag är på konceptet och ovanpå det har jag faktiskt inte särskilt mycket bra att säga om Rebellion Developments zombie-skjutare.

Jag kommer på mig själv för jämnan med att sucka, stöna, kolla mobilen - ständigt med en känsla av iver att få stänga av.



Då Zombie Army Trilogy är en samling så kan seriens tre kampanjer väljas från start. Varje kampanj kan spelas antingen på egen hand eller tillsammans med upp till tre vänner. De består av fem olika kapitel som tar mellan 20 minuter och upp emot en timme att klara av. Jag lotsas konstant mellan punkt A och punkt B, skjuter en våg med zombier, och slussas sedan vidare. Upplägget är inte mer komplext än så vilket bidrar till att enspelarläget både är trist och oerhört frustrerande.



Varje bana bryts av med så kallade "safety rooms". Här är det fritt fram att slicka såren, plocka ammunition och andas ut efter eldstrid. Att chilla för länge är dock urdumt då det sällan dröjer länge innan förruttnande kroppar bryter sig in och orsakar ett helvete, vilket resulterar i att du skjuter ner dem, drar vidare och avlivar ännu ett gäng hjärnsnaskare. 

Och så fortsätter det genom samtliga kampanjer. Idébristen är så fullkomligt uppenbar att jag storknar. Att spela kampanjerna med en vän gör spelet inte särskilt mycket roligare och jag kommer på mig själv för jämnan med att sucka, stöna, kolla mobilen - ständigt med en känsla av iver att få stänga av.

2
Du får välja mellan en rad olika karaktärer. Dessvärre är alla lika tråkiga.

Zombie Army Trilogy pendlar friskt mellan busenkelt till överdjävulskt svårt. Rebellion Development varvar tämligen harmlösa zombier som golvas av bara ett par skott med monster i rustningar som pallar med en mindre armé. I co-op kan det stundtals vara givande med tanke på den strategiska situationen, men på egen hand är det allt för ofta synonymt med ond bråd död. Till råga på detta är det inte alltid du har möjlighet att spara under längre perioder, vilket slutar med att du glatt får acceptera att en timmes speltid spolats ner på toaletten. 

Problemen slutar dock inte där. Zombie Army Trilogy är en buggfest utan dess like och saknar all form av fysikmotor. Trots att jag pepprar vissa zombier med tonvis av bly reagerar de inte på skotten. Att sparka på de odöda är också rent ut sagt ett dåligt skämt då min karaktär stannar upp, knäkickar dem och ser dem sedan flyga likt små pappersblad i en orkan.

Vid sidan av kampanjerna finns ett Horde-läge som kort och gott innehåller ännu fler zombier i ännu fler vågor. Här gäller det att överleva så länge det går och här hade jag faktiskt för första gången ganska roligt. Viktigt att poängtera att spelläget är rejält mediokert i jämförelse med många konkurrenter, men det är likväl underhållande att planera strategi tillsammans med en vän och hålla tummarna för en succéfylld strid.

Kort sagt är Zombie Army Trilogy ett riktigt risigt lir du bör hålla dig långt ifrån. Om du verkligen måste spela något i samma stuk är Call of Duty-seriens motsvarigheter cirka 9000 gånger roligare. Spelet är definitivt varken värd din tid, dina svordomar eller dina surt förvärvade slantar. Vänd i dörren och gå.

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Fler artiklar av Andréas Göransson