Recension: Battlefield: Hardline (multiplayer)

Vi har satt betyg på multiplayer-delen i Hardline.

Text: Mads Pedersen (EG DK)

Översättning: Andréas Göransson

Detta är en recension av Battlefield: Hardlines multiplayer. För singleplayer-upplevelsen, klicka här.

I Battlefield är det självklart multiplayer som är kungen. De spektakulära slagen som utkämpas på diverse fronter, med allt från pistoler till raketkastare, och vidare till krishelikoptrar med miniguns, är helt magnifika.

När vi tittar på Hardline, och jämför det med seriens övriga delar, så är det mycket nytt som tillförts och en del som tagits bort. Matcherna är i högre tempo, temat är nu polis mot rövare, och flera nya spellägen har blivit introducerade. Bland annat har man dragit ner rejält på stridsvagnar och jaktflyg, vilket ändå förefaller sig naturligt.

Om man på omvägar hört att Battlefield är en dryg affär, och att det kanske tar lite väl lång tid att komma från spawn till frontlinjen, så kan man nu andas ut. Battlefield: Hardline tar det bästa från Battlefield och blandar med det välkända tempot från spel som Call of Duty, samt adderar en högoktanig adrenalinkick. I detta förhöjda tempot kommer nya spelare kanske att känna sig lite vilsna, men ändå kunna kasta sig in i Hardline med en aning om vad som komma ska. Inte för att det tidigare har varit svårt att lista ut vart man skulle ta sig i föregående delar av serien, men de stora kartorna - och de lite längre sträckorna mellan objectives - var både älskade och hatade.

Nu när fokus har ändrats från det välkända militärtemat till polis och rövare, så är matcherna också lite annorlunda att delta i. Konflikter uppstår oftare och därmed blir eldstriderna snabbt mer intensiva, samt så får man känslan av att det regnar mer bly än i tidigare delar. Sniperskyttarna sitter inte längre i det höga gräset uppe i kanten av en karta; däremot har de förflyttat sig till diverse tak på höghus eller små villor och därmed också närmare matcherna. Bara detta lilla exemplet är en indikator på att Visceral Games gärna vill att folk kommer tightare inpå varandra för att kunna leverera en ”in your face”-upplevelse.

5
Bilarna drar iväg i Heist

Biljakter - som utgör det centrala elementet i ett av spelets nya spellägen ”Hotwires” - är i ett något högre tempo än vad man annars är van vid. Med basen pumpandes i bilens radio fräser man ner genom stadens gator för att tjäna in poäng till laget, som i sin tur ihärdigt slåss om att få kontroll över de resterande bilarna. Föreställ dig det klassiska ”Conquest” och ersätt de statiska flaggorna med bilar i full fart, och du har ett av spelets större överraskningar. Dessvärre känns bilarna inte som något särskilt att ratta, och känslan kan jämföras med en bulldozer som fått problem med motorn. Det kan fungera men jag hade nog önskat lite mer.

Däremot ger de nya spellägena Heist, Hotwire, Blood Money, Crosshair och Rescue en frisk fläkt i spelet, men det är så klart i de mer välkända Conquest och Team Deathmatch-lägena som mest tid spenderas.

Rescue och Crosshair ska ses som spelets mer seriösa spellägen som, enligt utvecklarna själva, gärna ska vara turneringsbärande, vilket också är väldigt förståeligt då de scenarierna i dessa utspelas på lite mindre kartor. Oftast är bataljerna fem mot fem, och endast med ett liv att använda sig av. Rescue går ut på att ett SWAT-team ska rädda minst en av två gisslan och här kan det bränna till rejält under matcherna.

Crosshair är också intressant i det att en VIP, endast försedd med en guldpistol, ska eskorteras av polisen från en punkt till en annan på kartan. Banditerna ska likvidera denna personen medan polisen antingen kan välja att utrota skurkarna, eller nå fram med den utvalda VIP:n till en säker zon.

Med Heist är det klassiska ”tjuv och polis”-temat i centrum, och här ska rövarna bryta sig in i ett bankvalv för att stjäla innehållet och föra det till en plats där en helikopter hämtar upp det. Polisen ska så klart stoppa rånet, och du kan snabbt hamna i vad som närmast kan beskrivas som ett virtuellt gräl då en tappad pengasäck ska beskyddas av polisen under en viss tid innan den hamnar i valvet igen.

6
Den berömda högen med pengar som ska räddas - eller stjälas - i Blood Money

Blood Money är spelets allra nyaste spelläge och en ganska underhållande affär. I mitten av en karta finns en hög med pengar och här ska polisen, såväl som rövarna, säkra innehållet. Detta görs genom att fylla fickorna med slantar och därefter springa tillbaka till sin egen bas och placera innehållet. Vad som gör denna del av spelet så rolig är att man kan både stjäla från den centrala högen, men även varandras pengar. Polisen kan kort sagt välja att springa fram till rövarna, sno deras pengar, och vice versa.

Förstörelse av diverse byggnader och områden finns som tur är kvar, men saknar man omfånget av den ödeläggelse som är känt från Bad Company-dagarna, så ska man inte hålla förhoppningarna allt för höga. I gengäld är det läckert att man kan se några hus brinna ner till grunden och allt som krävs är en simpel molotov.

Vad som börs ha i åtanke när man väljer att kasta sig in i Hardline är att tempot är annorlunda och mer centrerat kring närkamp jämfört med föregående Battlefield-spel. En rekommendation känner vi dock är på sin plats då spelet fungerar på de punkter som är viktigast - nämligen att det är roligt och intensivt. Det finns verkligen inte ett ögonblick där man inte kan vara vaken eller ouppmärksam, då risken finns att en polisbil kan komma tutande med ”Sound of da police” skrikandes i radion. Hardline är annorlunda, men ändå inte. Kanske kunde man önska sig mer av det polis-centrerade temat, men i slutändan är det en härlig upplevelse och ett perfekt sätt för nybörjare att komma in i serien.

Battlefield: Hardline har testats både på PC och Playstation 4.