Recension: Life is Strange Episode 2: Out of Time

Max är tillbaka i ett avsnitt som dryper av mer ångest än sin föregångare.

Detta är en recension av andra avsnittet av det episod-baserade spelet Life is Strange. För recensionen av första avsnittet, Chrysalis, klicka här.

Jag gillade verkligen Life is Strange: Chrysalis. Trots usel läppsynk och något ostig dialog (som jag ändå gillade, på något vis) var första episoden i Dontnod Entertainments berättelse om en ung kvinna med mystiska superkrafter något alldeles extra. Jag pekade ut singer/songwriter-elementen som något jag tidigare inte hade upplevt i ett spel, och drog tydliga paralleller med både Donnie Darko och Twin Peaks. Första avsnittet kändes fräscht, intressant och stack ut bland mången skjutare och äventyrsspel med alver i huvudrollerna.

Out of Time tar vid där Chrysalis slutade. Max vaknar upp till ett textmeddelande signerat Chloe. Hon vill ses, käka brunch och prata mer om Max mystiska superkrafter. Jag beger mig ut i korridoren för att ta mig en snabb dusch då jag springer på Kate Marsh - en osäker tjej som efter en fest förlorat sitt minne. Hon berättar för mig att en video innehållandes förnedrande material på henne sprids som en löpeld på internet. Kate, en djupt troende katolik och redan skolans minst omtyckta elev, sätter därmed tonen för ett avsnitt färgat av droger, alkohol, mental ohälsa och sexuella övergrepp.

2
Genomvidriga Victoria är tillbaka. Här tillsammans med Kate Marsh.

Ett avsnitt färgat av droger, alkohol, mental ohälsa och sexuella övergrepp.

Och det är här som Out of Time gör så mycket rätt. Att behandla tyngre ämnen på ett subtilt vis är ett spännande och tämligen outforskat område för spelmediet. Exemplen är få med Papers Please och The Last of Us som två klockrena exempel, Och absolut, jag kan förstå varför. Spelmediet är fortfarande ungt och mången spelare, om jag får vara lite så där tråkigt fördomsfull, lär skippa många partier runt Kate och hennes person. Hon är helt enkelt inte tillräckligt färgstark. Life is Strange innehåller så många fler intressanta karaktärer som indirekt har mer påverkan på Max och hennes liv. Med det sagt hoppas jag ändå att många tar sig tid att försöka hjälpa Kate på fötter igen, för hennes historia är verkligen gripande. Mer än så tänker jag dock inte avslöja.

På Chloes sida om linjen får vi veta mer om henne och hennes förhållande till sina föräldrar, samt relationen till den försvunna Rachel Amber. Vi får djupdyka i förhållandet mellan Chloe och Rachel, och vad Rachel betytt för Chloe under den tiden som Max varit frånvarande. Max lätta svartsjuka bidrar även till ett nytt djup åt karaktären vilket uppskattas då hon under hela första episoden varit ganska platt. Att vandra runt på en soptipp och leta efter tomma glasflaskor bland kanyler och pistolhylsor visar att Dontnod Entertainment vill göra mer än bara ett spel om en hipsterbrud och hennes tonårsångest.

1
Att glida runt på en soptipp och leta flaskor är oerhört atmosfäriskt.

Med det sagt innehåller avsnittet en del intressanta, om än ganska lätta pussel. Som delen där Max på en lunchrestaurang ska lista ut vad Chloe har i sina fickor. Här gäller det att memorera alla föremål, spola tillbaka tiden och i detalj beskriva dem. Ett intressant inslag som verkligen nyttjar tidsfunktionen fullt ut.

Dontnod Entertainment vill göra mer än bara ett spel om en hipsterbrud och hennes tonårsångest.

Manusmässigt lämnar dock Out of Time en del att önska. Där nyhetens behag fick mig att uppskatta de simpla och ganska klyschiga samtalen mellan Max och människorna runtomkring henne, bygger denna episoden vidare på samma koncept. Dontnod Entertainment borde verkligen, verkligen putsa vidare och förfina dialogerna. Med tanke på hur väl de behandlar spelets mörkare delar så tappar de en hel del just på den här punkten. Och det är oerhört synd.

I slutändan är Out of Time en välserverad fortsättning på Life is Strange. Med sina dryga två timmar är episoden kanske lite väl kort, men å andra sidan smockat av trevligt innehåll. Jag kunde inte släppa kontrollen ur mina svettiga nävar, och det dramatiska slutet som lämnade mig andlös öppnar för en intressant start på episod tre. Med Out of Time höjde Dontnod Entertainment ribban rejält, och det är upp till bevis om de har förmågan att toppa den.