Vi spelare har blivit lata. Bortskämda av den moderna spelvärldens överdrivet inkluderande grundtänk - "alla ska med". Visst, det är bra att så många som möjligt bjuds in till den fantastiska världen av spel, men jag är nog varken den första eller sista att hävda att fenomenet börjat gå överstyr. Tesen blir inte ihåligare av de oräkneliga gånger jag hört den lite mer krävande Souls-serien avfärdas som "de där svåra spelen". Problemet är att folk verkar låsta i tankegången att spelseriens enda tjusning sitter i just utmaningen. I själva verket erbjuder From Software, till skillnad mot de flesta utvecklare, oss spelare även något vi gått miste om under många långa år - utforskande av det outforskade. Den där resan in i det okända, som tror det eller ej, tv-spel faktiskt mestadels var en gång i tiden.

Istället för att stänga av spottade vi oss i nävarna och tänkte: "nästan gång ska jag banne mig ta mig fram till flaggan också"

1
Nyfiken på vad som väntar på andra sidan grinden? Gå in och upptäck vet ja!

Handhållning är en vansinnigt utsliten term, inte minst när det talas om Souls-serien. I Souls-seriens fall handlar det ofta om bristen på densamma, vilket är ett väldigt förenklande sätt att se på det. Jag skulle snarare kalla seriens brist på handhållning som uppmuntran till utforskning. Du måste upptäcka själv. Tänka själv. Och då många säkerligen är vana vid att någon tänker åt dem dessa dokusåpiferande dagar, är det spelseriens kanske viktigaste komponent.

Det hade varit kul att se ett så definierande spel som Super Mario Bros, istället för att släppas under mitten av åttiotalet, komma ut 2015. Förmodligen hade du fått mötas av texten "Tryck åt höger för att gå framåt", eller "Tryck A för att hoppa". Jag tror att ovissheten i vad som stundade härnäst var en av anledningarna till att exempelvis den berömda rörmokar-serien blev så framgångsrik. När du plattade till en fiende till en oigenkännlig pannkaka belönades du - istället för med en ny Achievement - med ett helt nytt typ av rus, och att dö precis innan målflaggan blev en sällan skådad cliffhanger. Att bli irriterad över dödsfallet och sluta spela fanns nog inte på mångas kartor. Istället för att stänga av spottade vi oss i nävarna och tänkte: "nästa gång ska jag banne mig ta mig fram till flaggan också".

Jag vet till exempel inte hur många timmar in i Dark Souls jag slutligen insåg att olika vapen får olika förbättringar när du levlar din karaktär, beroende på klass"

2
Nintendo berättade inte för oss vad som väntade i frågeblocken

Visst, From Software kanske kan vara lite väl nitiska och ibland rent oschyssta med bristen på information till spelaren. Jag vet till exempel inte hur många timmar in i Dark Souls jag slutligen insåg att olika vapen får olika förbättringar när du levlar din karaktär - beroende på klass. Men samtidigt, istället för att bli arg på spelet och dess upphovsmän så surnade jag faktiskt mest till på mig själv. Det var ju jag som varit disträ och inte tillräckligt uppmärksam, ungefär som vid de flesta av de hundratals dödsfall som spelet låtit mig erfara.

Bloodborne är ute och det säljer som smör. Spelet har förenklats något för att bli en aningen mer friktionsfri resa än till exempel Dark Souls, vilket jag bara tycker är bra. Förhoppningsvis kan spelet bli en väckarklocka för den stora massan, och få den att inse att lite sveda faktiskt kan vara en del av en reningsprocess, likt alkohol för ett skrubbsår.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Alex Pettersson

Alex Pettersson

Skribent

Alex är en allätare och lapar i sig det mesta inom spel. Dark Souls, Metroid och Uncharted får helt enkelt slåss med FIFA om uppmärksamheten i sladdljungeln under tv:n. Och eftersom han är så förbaskat gammal har han också minst 25 års erfarenhet av spelande.

Fler artiklar av Alex Pettersson

Kommentarer (0)

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

RekommenderatRecension: Bloodborne: The Old Hunters

Är du sugen på mer viktorianskt smisk? Alex håller i piskan och är redo.

Dark Souls

Kärlek gör ont

Sommarrean på PlayStation Store har kickat igång

Massor av grymma spel till billigt pris.

Eurogamer.se lägger ner - tack för att du läste

Vi har kommit till vägens ände. Nu vänder vi blad.

Annons