Recension: Kirby And The Rainbow Paintbrush

Andréas har fått sig en sockerchock i sällskap med Nintendos rosa gosedjursstjärna.

Jag och Kirby har aldrig haft ett särskilt intimt förhållande. Vi har sprungit på varandra under årens lopp, utbytt ett par trevliga stunder tillsammans, men mycket mer än så har det inte blivit. För mig har Kirby aldrig varit mer än en rosa och fluffig boll, helt utan några speciella egenskaper, personlighet eller ett spel som riktigt fångat mitt intresse.

När Kirby And The Rainbow Curse utannonserades stod min åsikt fast; detta var helt enkelt inget för mig. Vänner och bekanta till mig, ett par riktigt inbitna Nintendo-nördar, förbannade dock Nintendos val att exkludera spelet från den europeiska marknaden. Själv kunde jag inte bry mig mindre - kommande The Legend of Zelda och Super Mario 3D World räckte gott kände jag, vände blad och gick vidare.

1
Hela spelet navigeras med Gamepadens stylus.

Det var inte förrän i mars tidigare i år som suget i form av ett pressmeddelande landade hemma i det Göranssonska residenset. Kirby till Wii U skulle släppas här trots allt, men under en helt annan titel - nämligen Kirby And The Rainbow Paintbrush. Jag plöjde video efter video, granskade alla screenshots och byggde sakta med säkert upp en liten hype. När ett recensionsexemplar sedan damp ner i brevlådan häromveckan bestämde jag mig för att ge det en chans. Vad kunde gå fel? Det var ju trots allt ett plattformsspel skapat av barndomshjältarna Nintendo.

Spelet story är tämligen simpel - all färg i världen har blivit kidnappad och nu är det upp till Kirby att rädda dagen. Han beger sig ut på ett 28 banor långt äventyr, jämt fördelat under sju timmar, fullständigt proppat av spelmagi. Kluriga pussel varvas med härlig bandesign, trallvänligt soundtrack och precis så mysiga karaktärer som bara Nintendo kan skapa.

4
Nintendo är mästare på mysig bandesign.

Kirby And The Rainbow Paintbrush är inte ett plattformsspel av klassiska mått. Istället för att spela Kirby med styrkors och styrspak, roddas skeppet med hjälp av Wii U:s Gamepad. Stylusen agerar dirigentpinne och med den målar jag regnbågar på skärmen som Kirby sedan navigeras runt med. Detta har både sina fördelar och nackdelar. På den positiva sidan får vi en intuitivt spelmekanik som det verkligen går att bli riktigt bra på, men de negativa aspekterna är att allt fokus riktas mot just Gamepaden. Alla härliga detaljer missas lätt då blicken i princip aldrig är riktad mot min plasma-tv, utan istället mot Gamepadens något lågupplösta skärm. Att vara åskådare när det vankas sessioner av Kirby And The Rainbow Paintbrush lär därför vara en visuellt trevligare upplevelse än att själv avnjuta äventyret.

Detta övervägs dock å det grövsta med tanke på hur förbaskat fängslande och roligt spelet är. Jag plockar stjärnor, studsar ihjäl fiender, använder min stylus för att blockera vattenfall och för att röja undan lera. När jag samlat 100 stjärnor får Kirby en superkraft som antingen - beroende på vilken typ av bana jag spelar - gör mig jättestor eller får mig att skjuta projektiler. Samtliga banor är indelade i olika världar, inte helt olikt Super Mario Bros-serien. Alla är unika med allt från vulkaner, till öknar och djupa hav.

3
Med hjälp av regnbågar rör sig Kirby runt om i sin Wii U-debut.

För den som älskar att samla har Kirby And The Rainbow Paintbrush en hel del att bjuda på. Nintendo erbjuder ett rikt galleri med figurer att låsa upp, dock endast för åskådning, och de har även implementerat ett smart Amiibo-stöd. Så har du en diger samling som bara drar damm, då är det dags att plocka fram dem. Är ni dessutom ett gäng i soffan som ska spela tillsammans går även det så klart bra. Ett varningens tecken bara; det kan bli lätt rörigt.

Kort och gott är The Kirby And The Rainbow Paintbrush ett charmigt spel á la äkta Nintendo-formula. Det erbjuder ett nytt djup till plattformsgenren samt innovativa kontrollmetoder som inte känns störiga utan tvärtom naturliga. Spelet är en fröjd för ögat de få gånger chansen finns att slita blicken från Gamepaden. Kanske hade spelet passat bättre för det bärbara formatet (som sin föregångare Kirby: Canvas Curse), kanske inte.