Eurogamer räknar ner till Retrospelsmässan: Vi recenserar Retron 5

Hyperkins multikonsol är en trevlig upplevelse, trots vissa mindre brister. Andréas recenserar.

Retrospel, liksom vinyl, har blivit hårdvaluta de senaste åren. Priserna har stigit ofantligt mycket och samlare i Sverige slåss om de oumbärliga SCN-utgåvorna. Pixlar har, kort sagt, aldrig varit så populära som de är just nu.

Med retrovågen har också platsbekymmer blivit ett faktum. Det är svårt idag att få plats med alla konsoler i tv-hyllan, och många äldre enheter ser dessutom ut som skräp på våra högupplösta skärmar. Problemet går att lösa genom att antingen koppla ur och koppla in, samt använda sig av en uppskalare. Resultaten är dock sällan optimala och riktigt bra tillbehör kostar också rikligt med stålars.

Detta har så klart många tillverkare tagit vara på och Hyperkin är en i mängden företag som producerar så kallade "multikonsoler" - enheter där flera retroformat kan spelas på samma enhet. Men där många företag går bet och tillverkar, med handen på hjärtat, halvdassiga produkter har Hyperkin med sin Retron-serie lyckats riktigt bra. Senaste tillskottet, Retron 5, är inget undantag och är just nu den bästa multikonsolen på marknaden.

3

Retron 5 utannonserades redan 2013. Konsolen sköts upp och drabbades av mången förseningar, och till den grad att det spekulerades om att monsterkonsolen med stöd för NES, Famicom, SNES, Super Famicom, Genesis, Mega Drive, Mastersystem (med hjälp av en speciell konverterare) Game Boy, Game Boy Color och Game Boy blivit nedlagd. Hypen lade sig och drömmen om den optimala konsolen lades på is.

Men så kom den tillslut i mitten av förra året. Den såldes snabbt slut och butikshyllorna ekade länge tomma. Hyperkin hade stora problem med att möta den extrema efterfrågan som faktiskt fanns. Och det är så klart inte särskilt oväntat. Retron 5 är nämligen en helt underbar maskin som presterar väl för de cirka 1500 kronor som den kostar. Låt mig förklara varför.

Det tekniska

Retron 5 är en ROM-baserad konsol. Den drivs av en modifierad version av Android OS vilket innebär att den i realiteten inte läser av dina spel direkt från kassetten, utan snarare gör en temporär kopia till det interna minnet. Spelet måste dock sitta i konsolen hela tiden, av rättighetsskäl, så du kan med andra ord inte mata in hela din spelsamling i enheten.

Fördelen med emulator är dock att du kan använda dig av så kallade "Save States" - en funktion som gör att du kan spara närsomhelst och varsomhelst utan att förlita dig på spelets egna sparfunktion. Detta underlättar när du spelar gamla NES spel som inte har har någon sparfunktion, eller som tillförlitar sig på koder. Varje spel har support för 10 olika Save States vilket räcker gott och väl för de flesta.

2

För att spara så använder du dig av SD-kort. Det finns inga tydliga riktlinjer för hur mycket minne Retron 5 kan matas med, och för undertecknad gick 64GB alldeles utmärkt. Förutom att använda SD-kortet till sparfiler så stödjer konsolen även screenshots. Perfekt för den som vill fånga ett speciellt tillfälle i ett spel där man äntligen fått en boss på fall. Det tråkiga är att Retron 5 inte stödjer video, men då ny firmware släpps med jämna mellanrum är detta något kanske något framtiden. Det går ju att hoppas.

Retron 5 skalar upp samtliga spel till 720p. Detta ger en len och behaglig bild för de som sitter på en större skärm. Glöm därför alla grötiga och suddiga bilder som gamla konsoler oftast producerar på en modern tv. Bilden som Hyperkins multikonsol producerar ger vibbar av att tiden aldrig någonsin passerat. Och förutom en ren och krispig bild, har den som är riktigt insnöad på den där äkta "retrokänslan" möjlighet att slå på så kallade scanlines - ränder på skärmen som för tankarna tillbaka till 80 och 90-talets tjocka tv-apparater. Dessutom kan du själv välja om spelet ska köras i originalformat, widescreen eller helt anpassat för den tv du spelar på.

Ljudet är något Hyperkin satsat mycket krut på. Där många andra multikonsoler misslyckas med att få ljudet från gamla spel rätt, emulerar Retron 5 musik till i princip perfektion. Med hjälp av "Audio Interpolation" bjuds vi därför på en lenare och krispigare ljudupplevelse.

Kontroller

Retron 5 levereras med en trådlös och bluetooth-baserad handkontroll. Kontrollen är anpassad för alla konsoler, vilket märks snabbt. Den är pyntad med en rad olika knappar samt en något malplacerad styrspak. För min del är kontrollen den absolut svagaste länken i Retron 5. Knapparna klickar för högt och styrspaken känns oprecis och slapp. Hela intrycket av den kan sammanfattas som "plastig" och väldigt oergonomisk. Varför Hyperkin valt en fyrkantig design till Retron 5 övergår mitt förstånd då handkontrollen till föregångaren Retron 4 var bra mycket skönare med sin avrundande och Megadrive-liknande formfaktor. Å andra sidan är detta egentligen ett ickeproblem. Retron 5 stödjer nämligen originalhandkontroller från SNES, NES och Megadrive (Genesis) med två portar för varje konsol. Addera på detta en mjukvaruinställning som gör att du kan spela med vilken konsoltillverkares kontroll du vill, oavsett vilken typ av spel du väljer. Den enda gången som Retron 5s egna kontroll behövs är när jag navigerar runt i konsolens menyer. Och det sker oftast bara när jag ska börja att spela, eller när jag ska byta kassett.

1

Design

Retron 5 är ett stycke futuristisk och relativt ful hårdvara. Den har varken smidigheten som SNES bjöd på, eller elegansen som kom med Sega Megadrive. Istället är det en grå (eller svart) klump med pianolackad topp. Detta ger konsolen en billig känsla som Hyperkin definitivt hade kunnat fila extra på. Konsolen väger heller inte särskilt mycket och i jämförelse med exempelvis SNES är multikonsolen fjäderlätt.

I proportion till hur stor enheten är så blir det ganska udda. Hyperkin har nämligen implementerat en hållare för handkontrollen längst bak på konsolen. Detta gör den onödigt lång och en aningen otymplig. Om man hade haft hållaren som laddstation så hade storleken varit befogad, men så är inte fallet. Istället är jag hänvisad till en USB-kabel som jag kopplar bak på konsolen. En ganska trist lösning, kan jag tycka. En annan idiotisk grej är att uttagen för spelen är oerhört trånga. Detta gör det stundtals till en kamp mellan mig och konsolen när spel ska matas och matas ut. Och med tanke på att Retron 5 är väldigt plastig så är det svårt att inte svettas av nervositet när skalet knarrar.

Allt i allt är Retron 5 en fantastisk produkt och ett måste för varje dedikerad retroälskare. Med stöd för tusentals spel, jämt fördelat på 10 konsoler, är fältet öppet för hundratals timmar av klassisk underhållning. Där enheten brister i kvalitetskänsla rent hårdvarumässigt, levererar den med sin vida överlägsna emulering av spel. Jag kan inte låta bli att fantisera om en potentiell Retron 6. Stöd för Nintendo 64 vore nämligen inte alls dumt. Hyperkin, få det att hända. Denna gången med en bättre kontroll.