Min första gameplaykontakt med Project Cars var när jag, för en annan nätblaskas räkning, besökte Gamescom i Köln förra hösten. Tillsammans med fyra andra speljournalister, trötta och svettiga efter en dag av sprintande mellan olika bås, var det vår tur att testa på Slightly Mad Studios ambitiösa racingprojekt och då i kombination med VR-hjälmen Oculus Rift.

Jag har följt utvecklingen av Project Cars mer än jag haft ögonen öppna för många andra racingspel. Titelns bakgrundshistora är nämligen väldigt intressant; det föddes ur ett kickstarterprojekt, köptes upp av Bandai Namco och har sedan dess försenats åtskilliga gånger. I början av dess livstid backades det upp av inte mindre än 80 000 fans som alla suktade efter Slightly Mad Studios löften om det mest verklighetstrogna racingspelet någonsin.

1

Tidiga förhandstester av spelet gav det kritik för att vara sladdrigt, ha dålig fysikmotor och smått buggigt. Undertecknad kan skriva under på detta - den version jag testade under Gamescom lovade inte särskilt gott, även om Oculus Rift-versionen likväl var imponerade. Project Cars var fantastiskt snyggt och ambitionen skyhög. Och nu, 9 månader senare och 25 timmar speltid i bagaget, är det bara att konstatera; Slightly Mad Studios levererar ett trevligt bilspel som dras med vissa brister.

Project Cars är massivt. Vid släpp levereras spelet med 74 fordon, alla spelbara från start och vi slipper därför dras med tråkiga bilar i början som en ursäkt att eftersom stegvis låsa upp resten av innehållet. Detta skiljer Project Cars från titlar som exempelvis Gran Turismo där spelaren tvingas att genomlida timmar av trista bilar innan det goda serveras.
 Vi bjuds även på ett generöst urval av banor - mer än 50 stycken - där vi får besöka hutlöst många olika länder. Spelets grund består dels av ett onlineläge men även en stadig karriär. Sistnämnda är proppat av innehåll och det finns tävlingar nog att hålla dig sysselsatt i månader framöver.

2

Även onlinedelen är späckad av trevligheter. Det går lika bra att köra lopp av det mer traditionella slaget, som det går att köra veckobaserade utmaningar. Tråkigt nog dras onlineläget fortfarande med en medioker fysikmotor, där bilar flyger upp i luften vid enbart enklare krockar. Förhoppningsvis rättas detta till med en framtida patch.

Project Cars landar någonstans mellan autentisk racing och arkad. Det är inte lika lättsamt som exempelvis Driveclub, men innehåller ett flertal verklighetsförankrade inslag som i exempelvis iRacing. Du kan exempelvis inte anpassa din bil hur som helst, utan alla modeller är låsta. Detta för att Slightly Mad Studios lagt mycket tid på att få till exakt körkänsla från respektive modell. Samtliga bilar har en välutvecklad tyngd och för den som önskar går spelets HUD (heads-up display) att anpassa fritt efter önskemål.

Rent grafiskt är Project Cars oerhört vackert. Vår recension är gjord på en Xbox One och spelet flyter på fint i 900p och 60 bildrutor per sekund. Bilduppdateringen sviker aldrig och i kombination med spelets välgjorda värderlekseffekter är spelet en ren fröjd att titta på. Sol övergår till ösregn och allt simuleras i sådan perfektion att det är svårt att inte bli imponerad. För den som är ute efter verklighetstrogen grafik finns här alltså massvis att hämta.

3

Men spelet dras som sagt med ett par brister som drar ner intrycket. Spelets AI är exempelvis inte den bästa, där slöa motståndare ständigt blockerar omkörningar och blir stundtals märkligt aggressiva. Det är inte ovanligt att bli knuffad vilket sänker realismen en aning. Ett annat problem är att bilarna ibland känns tydligt obalanserade där de mindre och lättare fordonen fortfarande är en aningen ostadiga. Här finns lite att putsa på.

Men i slutändan är Project Cars ett väldigt välgjort spel som lär tillfredsställa den mest inbitna racinggalningen. Där Gran Turismo de senaste åren gjort åtminstone undertecknad besviken, överraskar Sligthly Mad Studios. Med ett par patchar kan Project Cars placera sig i toppen av racingspelen och rekommenderas redan idag för alla som tröttnat på arkadracing.

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.