Uppdatering: Av misstag skrev vi tidigare att Arrowhead utvecklat Magicka 2. Detta stämmer inte, utan det är Pieces interactive som står för utvecklingen. Vi ursäktar felskrivningen.

Magicka är en trevlig liten saga om oförväntad framgång och succé. För sex år sedan etablerade en grupp studenter Arrowhead Game Studios och släppte Magicka 2011. Sedan dess har vi sett massvis med bitar av nerladdningsbart innehåll till spelet, Magicka: Wizard Wars och Magicka: Wizards of the Square Tablet. Och nu är det dags för den riktiga uppföljaren, Magicka 2, med bättre grafik och mindre buggar och mord. Denna gång utvecklad av Pieces interactive som även stått för allt Magicka-relaterat efter 2011.

Spelet inleds med en filmsekvens som till min förvåning talade till mig på mycket förståelig Engelska. Huh, tänkte jag, har det goda Pieces interactive-folket lagt undan bananspråket? Nej då, efter introduktionen återvänder det påhittade tungomålet. Det låter lika korkat som alltid och är vid det här laget en definierande detalj för Magicka-serien, även om det innebär att undertexter måste läsas. Om man bryr sig om handlingen det vill säga. Magicka är inte dåligt författat men som komedi fick den mig varken att skratta eller ens le. Jag är bitter förvisso men Magickas komik bygger uteslutet på referenser och fingerpekningar till andra spel och filmer. Exempelvis återanvänds raden "War never changes... or does it?" och publiken väntas skrocka men mina mungipor smeker golvet.

1

Förmodligen kommer de flesta inte för epikens skull och det är kanske bäst så. Kampanjen är någorlunda kort och består av nio kapitel som i grupp kan ångrullas ganska snabbt medan ensamt spelande recensenter får kämpa några timmar extra. Trollkarlarna har kämpat och bråkat och krigat och nu är det bara en kvar, eller fyra i co-op. Istället kommer omspelningsvärdet från de två andra spellägen vid sidan om Adventure. Challenge, en vågbaserad överlevnadsutmaning med poäng där jag klarar mig i ungefär 13 sekunder och Versus som går ut på att pussa marken.

Det är nog bäst att erkänna direkt att Magicka och jag aldrig kom överens särskilt bra. Magicka är ett tufft spel som kräver välfungerande samarbete mellan öga och hand, och min hjärna vägrar greppa instruktionerna. Eller så är jag bara rent ut sagt dålig. I stridens hetta lyckas jag aldrig improvisera och knappkombinationerna undflyr mig. Plötsligt försöker jag springa fram med W men min trollkarl kastar bara grön life-magi; en brinnande bumling materialiseras ovanför mitt huvud och krossar mig. Det är en galen dominoeffekt. Ett litet misstag triggar ett större tills jag skenar runt, brinnandes, och desperat hamrandes på tangentbordet. I kooperativa spel är detta kul men mindre så när jag är själv.

2

Magicka 2, precis som Magicka 1, är utan tvekan utvecklat och skräddarsytt för kooperativt spelande med kompisar i Skypekonversationer. Det roliga är de galna situationer som uppstår, inte minst när man råkar döda sina kamrater. Som ensam eremit förloras denna charm samtidigt som svårighetsgraden förvandlas till en radioaktiv bergsget som hoppar uppför Kebnekaise. Det märks framför allt bland de större konfrontationerna med bossar och andra massiva monster som krossar mig. Ibland delas det till och med ut slag som dödar mig direkt. Därför återvänder spelets återupplivningsmagi, Lightning + Life, men den är av lite konsekvens som ensamvarg.

Aspirerande källartrollkarlar och tumblrhäxor bör veta att Magicka 2 har inte bara tagit del av ett ansiktslyft, utan även dess gameplay har varit under skalpellen. Den vassa klingan har opererat duktigt och några överdrivet kraftfulla kombinationer har blivit bortplockade eller nertonade. Elementen kan numera kastas i rörelse och fyra olika kombinationer kan placeras ut i ett litet verktygsfält för snabb aktivering med nummertangenterna ett till fyra. Dock är kärnan för övrigt intakt med rörelse styrt av musen och elementen väljs med QWERASDF. Men i skrivande stund kan tangenterna inte definieras om och den uppkommande patchen kräver redigering av textfiler i Appdata-mappen om knappkombinationerna inte passar. Slarvigt, Pieces interactive !

3

Magicka 2 är tyvärr inte den perfekta uppföljaren men många av mina klagomål föddes av egen inkompetens. Som en introvert Batman kikar jag genom fönstret på skurkarna som bestämde sig för att leka med trollspön istället för att begå brott på gatan. Återkommande fans bör finna glädje i trollkarlens comeback men Pieces interactive är i ett knepigt läge för Magicka 1 ansågs nästintill perfekt (efter ett hundratals uppdateringar och nedladdningsbart innehåll, såklart). Det är svårt att helhjärtat rekommendera ett nyare spel med mindre innehåll över ett lite äldre spel med mer.

David Markkanen

David Markkanen

Galet kräsen skåning som föredrar att gnälla om spel än att faktiskt spela dem. Han gillar även att påpeka hur bäst Dark Souls är medan allt annat är skräp. David är förhållandevis ny till spelscenen och började på allvar med en Xbox 360 men vistas exklusivt på datorn nu för tiden. Den enda guden David tror på är Språkrådet.