Recension: Ultra Street Fighter 4

En hadoken i skrevet.

Det är ingen mening att klaga på remasters längre. Vi får helt enkelt vänja oss vid att denna generation kommer fyllas till bredden av gamla spel i ny förpackning. Men vi kan i alla fall kräva bra remasters och det här är inte en av dem.

Att kalla det för en remaster är förvisso orättvist. Lite som att kalla broccoli för en grönsak. Vi snackar istället om en ren och skär portning, så räkna inte med något nytt. Grafiken ser Playstation 3 ut helt enkelt. Däremot var tanken att Ultra Street Fighter 4 till Playstation 4 skulle bli den ultimata utgåvan och ersätta Xbox 360-versionen under turneringar, men så blev inte riktigt fallet.

2
Mjukporr när den är som bäst.

Istället möttes spelet av ett vredesutbrott från hardcore-fansen, inte helt olikt Hitlers utbrott på Miley Cyrus. Responstiden var tok för låg och jämfördes med tidigare nämnda Playstation 3-varianten. Aja baja Capcom! Spelar det roll för en vanlig spelare? Inte direkt. Då och då märks en viss fördröjning av och spelet blir stundtals segt. Onlineläget laggar även det ur ibland och till slut står man där med frågan "Vad tusan hände egentligen? Hur kunde de misslyckas med en portning, till en maskin som ska vara lätt att porta till?".

1
Ser inte dina mysiga hemmakvällar ut såhär?

En patch är på väg och allt ska lösas, säger Capcom, och det går ju att hoppas på att allt blir bra. För i grund och botten är det ett av världens bästa fajtingspel vi pratar om. Den som äger Ultra Street Fighter 4 sedan tidigare har inte mycket att hämta här, men den som missat guldklimpen har nu möjligheten att uppleva hur skönt det är att lägga in en stabil hadoken i motståndarens skrev. I alla fall när Capcom dragit näven ur röven och fixat spelet.