Recension: Heroes of the Storm

Blizzard utmanar MOBA-konventionerna.

Multiplayer online battle arena, komplexiteten och otillgängligheten börjar redan i genrens namn. Spel som Dota 2 och League of Legends är ofantligt populära och några av de allra största titlarna inom e-sport, men särskilt inbjudande för nybörjare är de sannerligen inte.

Heroes of the Storm är Blizzards försök att slå sig in på den populära marknaden och några av knepen de använt är just att förenkla och skapa en lite mer arkaddoftande tappning. Sker då detta på beskostnad av taktiskt djup och långsiktigt hållbart e-sportande frågade jag och många andra oss inför släppet. Det korta svaret på den frågan är nej, men jag ska givetvis utveckla.

Fundamenten i Heroes of the Storm följer samma mall som andra spel i genren. Två lag bestående av fem hjältar har varsin bas på en bana med tre vägar. Varje bas har torn och baracker som med jämna intervaller sänder ut styrkor för att attackera motståndaren och slutmålet är att förstöra kärnan i fiendens bas.

teamfight
Att lära dig när du ska och inte ska initiera lagstrider är centralt för att nå framgång.

Du och ditt lag tjänar gemensamt ihop erfarenhetspoäng genom att döda motståndare, deras trupper och byggnader. Redan här skiljer sig Heroes of the Storm ifrån de flesta av sina förebilder genom att hela laget delar på skörden istället för att låta varje spelare gå upp i nivå själv. Guld eller liknande för att köpa föremål existerar inte heller utan det som istället avgör hur hjältarna och matcherna utvecklas är valet av förmågor som sker vid ungefär var tredje nivå.

För mig är enkelheten oerhört befriande och för första gången har jag kunnat grotta ner mig ordentligt i ett spel av den här typen. Tröskeln är förträffligt låg och jag tycker inte detta verkar innebära att spel på allra högsta nivå blir lidande utan här finns gott om utrymme att förfina spelstilar och taktiker. Valet av förmågor du och ditt lag väljer kan skapa en fantastisk synergi och det kan ofta vara små detaljer som avgör matcher.

mappres
Banorna visar små, fina och lättförståeliga förklaringar under laddningstiden

Tempot i Heroes of the Storm är jämförelsevis högt, matcherna är både intensiva och varar sällan mer än 20 till 25 minuter. Dessutom har jag vid flertalet tillfällen varit med om matcher där det ena laget dominerat hårt under en lång period där sedan en enda perfekt utförd lagstrid vid rätt tillfälle vänder på hela steken, något jag upplever är tämligen sällsynt annars i genren. Det gör också att chansen är ganska liten att dina lagkamrater ger upp i förtid, vilket i sin tur bidrar till att göra varje match underhållande oavsett slutresultat.

Den stora faran med det förenklade spelupplägget är att det ställer extra stora krav på balansen emellan de olika hjältarna. Utvecklarna har dock uppenbarligen dragit nytta av sin stora erfarenhet med liknande saker i spel som World of Warcraft och Starcraft för det känns grymt finputsat och småfel som upptäcks rättas till i relativt snabba patchar.

eternal conflict
Första vågen av nytt innehåll är redan på gång, temat är Diablo och nya banan heter Eternal Conflict

Blizzards mod att gå sin egen väg och lita på att det blir bra ändå fortsätter med beslutet att göra varje bana unik genom att lägga in diverse specialmål som lagen kan satsa på. Banan Haunted Mines har exempelvis bara två vägar och lägger istället till en underjordisk grotta som öppnar sig med jämna mellanrum. När det sker måste lagen ner dit och samla dödskallar för att stärka sin Golem som assisterar dem uppe på banan. På kartan Blackheart´s Bay går det istället att samla dubloner på olika sätt för att sedan lämna in till en piratkapten i banans mitt som tackar er genom att brassa på med kanonerna mot fiendens bas.

Kontroll över kartorna och finess i striderna står alltså i centrum och jag måste erkänna att jag är helt fast. Heroes of the Storm är sådär förbannat putsat och polerat som bara ett Blizzard-spel kan vara och de lär även i sedvanlig ordning fortsätta med finslipandet även efter release. Jag spelar och tittar på en eller ett par matcher varje dag och så lär det fortsätta framöver. Det om något måste väl vara ett gott betyg?