Då var det äntligen dags för EA att visa sina digitala muskler på E3. Med en del mindre överraskningar och mastodontprojekt så borde detta vara en fröjd för alla spelintresserade. Frågan är hur resultatet såg ut.

Är det något som EA vet så är det vad fansen vill ha. Man börjar starkt rent varumärkesmässigt med nya Mass Effect Andromeda och en trailer bestående av en ensam protagonist med välbekant estetik. Trailern i sig säger inte så mycket mer än att vi får se en soldat från elitförbandet N7 och att äventyret kommer att utspela sig i Andromedagalaxen. Den intressanta informationen finner vi istället på BioWares blogg som ger betydlligt mer information. Spelet kommer att utspela sig en lång tid in i framtiden efter originaltrilogins slut. Spelet kommer att likna tidigare spel i serien genom att utforska nya ställen medan du bygger upp relationen med nya karaktärer i din besättning. Även i detta spel kommer du att spela som människa, men inte själva karaktären i trailern. Utöver den informationen så får vi helt enkelt vänta på antingen mer information eller tills det att spelet släpps i slutet av 2016.

Även gamla hederliga Need for Speed fick plats. Den här gången verkar det som om man försöker sammanställa alla tidigare underserier till Need for Speed till ett nytt spel. Kort och gott en reboot. För erfarna Need for Speed-fans kommer mycket att kännas igen och man lovar som vanligt snabba biljakter, fria miljöer, snygga bilar och bra fungerande spel vänner emellan. Spelet kommer ut den 3 November.

En positiv överraskning är det svenska spelet Unravel. Det är uppenbart att EA vill skaffa sig goodwill genom att visa upp en mindre spelstudio, vilket dock inte gör upplevelsen mindre. Spelet är ett sidscrollande pusselplattformsspel med en garndocka som springer runt i en oerhört vacker värld medan hens garn löses upp efter hen. Garnet används sedan för att lösa de pussel som står i ens väg. Utvecklarna beskriver själva hur man hämtat inspiration från sin barndom på landet, vilket visar sig tydligt. Miljöerna och estetiken känns väldigt naturliga och för många svenskar som tillbringat sin barndom på landet någon gång kände nog nostalgin flöda. Utvecklarna själva säger att det är ett spel gjort med hjärta, vilket lyser igenom otroligt mycket.

Plants vs Zombies: Garden Warfare 2 gjorde än en gång entré efter ett gemensamt samarbete på Microsofts presskonferens. Till skillnad från tidigare visades mer gameplaymekanik samt mer ingående analys av nya spelbara karaktärer. Spelet verkar få ett mer djup med mer attacker som fokuserar på fler olika situationer. Bland annat sågs en del förbättrad crowd-control och spelet verkade även flyta på snabbare. Dessutom tillförs ett efterfrågat enspelarläge samt funktionen till split-screen. Spelare kommer även att kunna föra över sina utvecklade karaktärer från det första spelet till det nya. Spelet kommer under våren 2016.

Att sportspel utannonseras på EA:s konferens är mer regel än undantag. Precis som vanligt är förändringarna små, men tillför stor skillnad för de som faktiskt spelar spelen på djupet. NBA 16 har bland annat slipat på bollkontroll och möjligheten till att själv välja när man skjuter bollen i ett hopp, vilket förhoppningsvis tillför mer skill-baserat spelande spelare emellan. Gemensamt för NHL 16, FIFA 16, NBA 16 samt Madden 16 är känslan för att få allting autentiskt. Utöver att man fortsätter satsa på att göra dream-teams så har man t.ex i NBA möjligheten att scanna in sitt eget ansikte. Dessutom har man jobbat mycket med motion capture, men man har även haft svårighetsgraden i åtanke. I många spel har svårighetsgraden ibland känts överväldigande och jag som okunnig inom genren har känt mig alienerad och inte vågat mig på att jobba mot eliten.

Mirror's Edge visades än en gång upp. Jag får känslan att det är lite av samma sak igen, fast på ett bra sätt. Man verkar vilja ta till vara på estetiken och spelmekaniken, men applicera den i en öppen värld där det inte ska finnas laddningstider eller banor som ska klaras. Allt ska flyta på. Mirror's Edge kommer att finnas på hyllorna den 23 februari 2016.

Av någon anledning så försökte EA även sälja på oss mobilmarknaden med ett Minions-spel. Ni vet, de där små gula filurerna från filmen "Dumma mig". Humorn finns där, och... och inget mer. Det känns som om de försöker göra sin egen version av Rayman Raving Rabbids galenskap, men gör en byggsimulator som ser precis ut som EA:s andra mobilspel. Det luktar pay to win lång väg med andra ord.

Den stora målgången Star Wars Bettlefront är ren fröjd för ögonen att titta på. All rekvisita som visas upp är lånat från de riktiga filminspelningarna och med en så autentisk grund känns det inte som om mycket borde kunna gå fel. Striderna som visades upp vittnar om spelskapare som är trogna serien och jag kan inte vänta på att få se mer. Frågan är varför Luke har på sig dräkten från Return of the Jedi på Hoth samt slåss mot Vader? Hur tänkte ni här med den autentiska Star Wars-känslan Dice? Star Wars Battlefront får vi vänta på att få spela tills den 17 November dock.

På tal om Star War-spel så lovar man även en ny mer storydriven expansion till the Old Republic vid namn Knights of the Fallen Empire. Det lovar alltid gott när man försöker återgå till Knights of the Old Republic och dess story och man lovar även att prenumeranter får expansionen gratis.

Som helhet visar EA precis vad vi förväntat oss. De visar stabila titlar med få överraskningar. De ger spelarna vad de vill ha, men inte mer. De gör dock ett tafatt försök att binda ihop spelare och spelmakare genom att öppna för fler öppna betor. På detta vis vill man visa att man lyssnar på sina fans. låt oss hoppas att det stämmer och att spelen blir så bra som man lovar.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Robert Arveteg

Robert Arveteg

Stream-redaktör

Robert började sitt spelande som snorätande 4-åring. Han grät floder över att hans mamma inte klarade av att hoppa över en Goomba och var stolt ägare av Mario-pins. Idag är Robert vuxen och älskar Pokémon och rpg. Han räddar världar på kvällar och är superfarsa på dagtid. Han letar dock fortfarande efter spel som hans mamma ska klara och gråter numera bara inombords över att hon inte inte kan hoppa i spel.