I februari 2011 släpptes Kirby's Epic Yarn till Nintendo Wii - ett ganska så traditionellt plattformsäventyr i Kirby-stil med den lilla twisten att allt i spelvärlden var gjort i garn och olika tygmaterial. Jag älskade den grafiska stilen och plattformandet var också det riktigt bra.

Nu kommer Yoshi's Woolly World till Nintendo Wii U och även om det är en helt annan spelserie så skulle man ändå kunna säga att det är en uppföljare till Kirby's Epic Yarn då även detta spel är byggt med garn och tyg.

1

Storyn är precis som vanligt med Nintendos spel väldigt tunn, men den finns där i alla fall. Magikoopan Kamek (som gjorde sitt första framträdande i Yoshi's Island) bestämmer sig för att använda sin magi för att förvandla alla Yoshi's till garnnystan och på så vis kunna förverkliga sina ondskefulla planer. Den gröna standard-Yoshin klarar sig dock undan och det blir således din uppgift att rädda dina vänner och sätta stopp för Kameks planer.

Yoshi's Woolly World utspelar sig i ett antal olika världar. Det finns traditionella öken- och lavabanor, gräsbanor, isbanor och vattenbanor. Utöver detta finns det också stor kreativitet och ett antal väldigt udda banor. Ett exempel på en sådan är när man hänger fast i gardiner som åker som på räls och så måste man tajma hoppen mellan de olika gardinerna. En väldigt häftig bana som blåste mig av stolen första gången jag spelade den. Det finns ett antal såna roliga och annorlunda banor som ger spelet en väldigt skön variation.

2

Har man spelat något av de tidigare Yoshi-spelen så kommer man snabbt att känna igen sig. Precis som tidigare titlar kan man samla "ägg" (fast den här gången är äggen garnnystan så klart) som kan kastas på fiender. Man kan också använda tungan för att äta upp de flesta av fienderna. Likaså är Yoshi's karakteristiska sprattelben på plats.

Det finns många olika collectibles att samla. På varje bana finns fem blommor och fem garnnystan. Samlar du alla fem garnnystan så stickas det fram en Yoshi i dessa färger som sedan blir en spelbar karaktär. Utöver detta så kan du samla massor av ädelstenar som kan bytas in mot en mängd olika power-ups och hjälpmedel.

3

Precis som i Kirby's Epic Yarn så finns det då och då specialbanor där Yoshi förvandlas till alla möjliga olika saker. Han kan bland annat bli ett flygplan, en sjöjungfru eller ett paraply och då gäller det att så snabbt som möjligt ta sig igenom banan på begränsad tid. Dessa banor är fantastiskt roliga och ger ett väldigt skönt avbräck mot det traditionella plattformshoppandet.

Avslutningsvis vill jag säga att jag har haft riktigt roligt med Yoshi's Woolly World. Bandesignen är fantastisk, grafiken är underbar, det finns många hemligheter att hitta och det finns väldigt mycket roliga detaljer som verkligen lyfter spelet. Många tyckte att Kirby's Epic Yarn var för lätt (jag tyckte det var lagom) och i Yoshi's Woolly World har svårighetsgraden skruvats upp något och jag tycker att det ligger på en väldigt bra nivå.

Peter Tjärndal

Peter Tjärndal

Peter Tjärndal gillar många olika spel. Extra glad blir han åt spel som är märkta med "Nintendo" och som innehåller gröna rör, svampar och prinsessor. När han inte spelar så ser han på töntiga filmer eller lyfter skrot i hopp om att han en dag ska bli lika stark som en viss Arnold.

Fler artiklar av Peter Tjärndal