Oengagerande men mysigt strategispel att spela på bussen.

När Bethesdas konferens på E3 i år satte igång förväntade vi oss alla att få se mer av Fallout 4. Det fick vi - och jävlar vad bra det ser ut att bli! Vad ingen förväntade sig, däremot, var att vi fram till släppet i höst skulle få sysselsätta oss med ett Fallout till mobilen.

I Fallout Shelter ska du styra över en bunker, en sån som du börjar ditt äventyr i i huvudspelen. Bygg rum, skaffa resurser, rekrytera nya invånare och skicka ut dina gubbar på äventyr i vildmarken. Till ytan är Fallout Shelter lika mysigt som det är djupt och givande.

Och till en början känns det precis så. Att Bethesda gett oss ett beroendeframkallande strategispel att suga på tills den ordentliga måltiden är klar. Jag bygger kraftverk, vattenreningsverk, matsal och ett sovrum. Jag placerar de olika karaktärerna i respektive rum som passar deras förmågor och ser hur resurserna väller in.

1
Inte höga krav i bunkern här inte.

För att låsa upp nya rum krävs att fler invånare flyttar in i ditt bergsrum. Eller så stänger du in två karaktärer av motsatta kön i sovrummet och slänger på en Barry White-platta. Målet med spelet blir mer eller mindre att få så många invånare som möjligt i ditt bergsrum, och balansera resurserna för att klara av det.

Till skillnad från majoriteten av alla andra gratisspel till iOS behöver du i Fallout Shelter aldrig betala pengar för att skynda på processen. Visst, att rengöra vatten tar ett par minuter verklig tid och du kan klicka på en knapp för att det ska bli klart på direkten. Däremot har du här inte möjlighet att betala riktiga pengar, utan lider istället risk att få basen invaderad av gigantiska kackerlackor eller att en maskin exploderar och tänder eld på rummet. Vad du dock kan betala pengar för är små lådor som ger dig kläder och vapen, som i sin tur ger dina karaktärer bättre förmågor. Helt klart en mer hygglig attityd när det kommer till mikrotransaktioner än vad många andra företag dras med.

Fallout Shelter lider dock av två stora problem som drar spelet från att bli mer än ett snabbt tidsfördriv.

2
Kanske för att det brinner i köket för tusan!

För det första så jobbar karaktärerna i sina rum och rör sig sällan utanför de trygga väggarna. De integrerar inte med varandra, behöver inte besöka de olika rummen för att exempelvis äta eller sova. De som jobbar i köket lagar mat och äter dygnet runt. Kort och gott är bunkern fylld av tomma och själlösa robotar. I köket snart tjocka sådana, garanterat.

För det andra så saknar spelet något som helst form av djup. Förutom att skicka ut karaktärer för att utforska vildmarken (dess utforskande sker i textform) så finns det inte mycket mer att göra än att bygga rum, sätta rätt personer i rätt rum och vänta. Vänta och vänta på att resurserna ska fyllas upp så du kan bygga vapen, utrustning och fler rum. Och vänta på att fler invånare ska flytta in eller födas.

Men samtidigt är ju spelet helt gratis. Så ladda ner det och ge det en chans på bussen vettja. I väntan på Fallout 4 tar vi nästan vad som helst för att mätta suget, och Shelter räcker en liten bit på vägen i alla fall. Precis som det var tänkt.

About the author

Robin Stjernberg

Robin Stjernberg

Redaktionschef / Försäljningschef

"Är du en förrädare?" frågade de sura jämtarna när Robin red ner till Hallandsskogarna på en älg för att plugga film. "Nej", svarade Robin och tog sig en ordentlig prilla. "Jag infiltrerar södermarken" sa han. Förutom att snusa, och att vara en norrlänning, gillar Robin konstiga filmer, bastant hiphop och att spela episka äventyrsspel och hårda skjutare.

Fler artiklar av Robin Stjernberg