Utvecklare lovar att sluta sälja sitt spel när ett antal spelare dött

Varje gång du dör närmar sig spelet sitt definitiva slut

The Flock är ett multiplayer skräckspel med en annorlunda vinkel. Den holländska spelstudion Vogelsap har gått ut med att varje gång en spelare dör närmar sig spelet sitt definitiva avslut. När tillräckligt många spelare dött så kommer spelet sluta säljas och dö för gott.

"We always had this story that the Flock are a tragic race that is doomed to extinction" berättar Vogelsaps creative director Jeroen van Hasselt till Gamasutra. "During development we had several ideas about how to convey that story into multiplayer. It was only when we tried to come up with a solution for a multiplayer games' often anticlimactic ending that both ideas clicked".

När spelet släpps kommer en förutbestämd räknare synas på titelskärmen, och varje gång en spelare dör minskar räknaren. När räknaren tillslut hamnar på noll kommer spelet inte längre vara tillgängligt att köpa, och bara spelare som redan köpt spelet kommer kunna starta det. En stor final kommer då utspela sig inne i spelet. När den är över kommer spelet stängas av för alltid.

Ett minst sagt ovanligt grepp att sätta en deadline för sitt spel. Kommer spelare bli sura över att ha köpt ett spel som tillslut inte startar igen? Eller är det ett kul sätt att lägga vikt vid den annars så meningslösa "döden" i ett multiplayerspel? Säg din åsikt i kommentarsfältet!

The Flock beräknas komma ut någon gång senare i år.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Niklas Alicki

Niklas Alicki

Skribent

Niklas återupptäckte sin barndomskärlek till spel när han fick uppdraget att recensera det första Assassin’s creed på Sveriges radio. Sedan dess kombinerar han intresset för AC-serien och story-drivna konsolspel med att vara förälder och redaktör. Numera Playstation-trogen med aldrig mer än två meter från sin Vita.

Relaterat material

FeatureTrailern - spelvärldens samhällsfara nummer ett?

Alex om ständigt krossade förväntningar i spelvärlden.

FeatureThrowback Thursday: Eternal Sonata

Så mycket mer än bara ett spel.

FeatureThe Witcher III: En värld utan kompromisser

Adam har fått chanen att intervjua Witcher-teamet om spelvärlden i deras efterlängtade rollspel.

Tävling: Vinn massor av Fallout-prylar

Prylar och loot - vi tävlar ut ett härligt Fallout-paket.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading