Att sätta på PS4-versionen av God of War 3 är som att resa 10 år tillbaka i tiden. Här finns alla de där delarna som kännetecknade tv-spel i början av 00-talet - save points, hit combos och fasta kameravinklar. Nu var det bara fem år sedan originalet släpptes på Playstation 3, men grundstrukturen i spelet har följt med ända sedan det allra första God of War släpptes 2005 på Playstation 2.

Det är inte nödvändigtvis något dåligt. På samma sätt som Uncharted-serien har God of War symboliserat det glänsande nya och vackra på Sonys maskiner varje gång ett nytt spel kommit. Speciellt God of War 3, som på sin tid bländade spelare med sin massiva storlek och vackra grafik.

1

Att den uppdaterade versionen som kommer ut nu, remastrad av Wholesale Algorithms, inte sticker ut från det övriga utbudet på Playstation 4 säger en del om hur kraftfullt det ursprungliga God of War 3 var redan för fem år sedan. För i övrigt är det inte mycket som har förändrats från när vi såg Kratos klättra upp för Olympus senast. Vi hittar en mycket välkommen 1080p-skärmupplösning i 60 fps och uppdaterade texturer, men förutom den nya bilduppdateringen är det svårt att se någon visuell skillnad från den ursprungliga versionen.

Inte för att det gör så mycket som sagt. Kratos ser fortfarande vansinnigt vacker ut när han springer runt och är arg på allt och alla. Och den episka sagan, med grekisk mytologi som bakgrund, tar fortfarande andan ur mig på regelbunden basis. Även om historien i sig mest grundar sig i ett långt massmördaräventyr insvept i en vag hämndberättelse är miljöerna otroligt uttrycksfulla och levande.

Även många av karaktärerna lyckas stå ut från den annars torra historien. Smedjeguden Hephaestus hjärtskärande historia om sin dotter Pandora används mycket effektfullt för kontrastera Kratos antihjälte-perspektiv, och befäster ytterligare känslan av att man som spelare för en gångs skull spelar the bad guy. Tyvärr är skildringen av kvinnor fortfarande pinsamt föråldrad, men de har i alla fall tagit bort trophyn man fick för att döda Poseidons halvnakna prinsessa.

Det är ett snedsteg i vad som annars är ett uppfriskande djupdyk i en vuxen fantasivärld, med tillfredsställande actionscener och litervis av blod. Det finns få döda stunder under de drygt tio timmar det tar att spela igenom historien. Även när Kratos ska tillbringa någon minut med att klättra passar spelet på att zooma ut perspektivet, ge spelaren en känsla för den enorma skalan i miljöerna.

3

Men det är i grunden exakt samma spel som när det släpptes för Playstation 3, fast med uppdaterad skärmupplösning. Det finns ett photo mode som är ganska meningslös och långt ifrån lika rolig att experimentera med som i till exempel The Order: 1886 eller The Last of Us.

Så vem riktar sig spelet till egentligen? Vem är det som ska köpa en i princip identisk version av ett fem år gammalt spel?

Jag förstår tanken bakom uppdaterade versioner av bra spel från förra konsolgenerationen, för dem som hoppar på Playstation-tåget nu. Men historien i denna avslutning av trilogin kräver nästan de två tidigare delarna för att på riktigt förstå Kratos hämndbegär - vilket är vad hela spelet lutar sig emot. För det krävs just nu ett Playstation 3 eller Playstation Vita och att man köper till exempel God of War Collection.

2

Och de som redan har spelat God of War 3 på Playstation 3 kommer inte hitta tillräckligt mycket nytt för att motivera det relativt höga priset. Teoretiskt sett är det här ett givet köp för alla som hoppade över Playstation 3 och gled direkt in på Playstation 4 ifrån Playstation 2, men helt ärligt vem har gjort det?

Min känsla är helt enkelt att Sony tillslut kom till bokstaven G i deras lista över spel som ska remastras och funderade inte så mycket mer på det. Vilket jag ändå är helt ok med. God of War 3 är fortfarande, såhär fem år senare, ett storslaget och häpnadsväckande spel som jag är glad över numera finns på Playstation 4.

About the author

Niklas Alicki

Niklas Alicki

Skribent

Niklas återupptäckte sin barndomskärlek till spel när han fick uppdraget att recensera det första Assassin’s creed på Sveriges radio. Sedan dess kombinerar han intresset för AC-serien och story-drivna konsolspel med att vara förälder och redaktör. Numera Playstation-trogen med aldrig mer än två meter från sin Vita.