Vi berättade häromdagen om Quakecon-besökarnas privilegium att få provspela kommande Dooms flerspelarläge, vilket har gjort undertecknad grundligt avundsjuk. Vi tröstar oss med en dokumenterad spelupplevelse från en av mässans besökare där snabbhet spelar stor roll.

Doom 3 är det spel i serien som jag har spelat allra mest. Det är tämligen uppenbarligen stora skillnader mellan de två första och det tredje, där det sistnämnda var desto långsammare. Nya Doom tycks innehålla spår av båda delar, att döma av spelarens session.

"Based on some hands-on time with the game at QuakeCon this week, fans probably won't be disappointed-and neither will newcomers. The demo shows off a game that carries an understanding of what it means to blend the memories of yesteryear with modern sensibilities."

1

Det första du gör i spelet är att välja din loadout. Du har tre förinställningar med sina olika attribut att välja mellan - Assault, Sniper eller Ambusher. Du kan också skapa din egen genom att välja två vapen samt utrustning, där vapnen går mellan retrodoftande raketkastare till plasmavapen till "super shotguns", som spelaren uttrycker det.

Vidare i din utrustning finns förstås finfina granater, men också något så intressant som en teleporteringsapparat. Den sistnämnda släpper du på marken, till vilken du sedan kan hoppa tillbaka till genom att trycka på utrustningsknappen.

Flerspelarkartan som utgjorde speldemot gick under namnet Heatwave och placerade sex mot sex spelare på planen. Speltestaren berättar att kartan känns som tagen från Doom 3, men spelet i sig rör sig i Doom 2:s höga hastighet. Öppna områden blandas med tajtare korridorer och öppnar för möjligheter att överraska de andra spelarna.

"It's pure team deathmatch laid out over a hellish foundry replete with lava pits, jump boosters, and a bevy of multilayered, overlapping catwalks. The area is littered with opportunities to both get the drop on the other team and slap your forehead after jumping into the fire."

Doom kommer att lanseras på PC, Xbox One och PS4 under våren 2016.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Jonas Pettersson

Jonas Pettersson

Redaktör / Assisterande chefredaktör

Ingen på redaktionen vet exakt var Jonas härstammar, men trots sin uppväxt i de värmländska skogarna har han inte undkommit det magiska mediet som är dator- och tv-spel. Hans vanligaste genres rör sig inom FPS, actionrollspel och skräck.

Fler artiklar av Jonas Pettersson

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

Recension: Doom: Unto the Evil

Mer ondska åt folket

RekommenderatRecension: Doom

Eurogamers chefredaktör har besökt helvetet.

Doom: Hell Followed har släppts - här är nyheterna

Nya vapen och leksaker för flerspelarläget.