Recension: Life is Strange Episode 4: Dark Room.

Mörkare och mer deprimerat än tidigare.

Med Dark Room öppnar Dontnod upp ett dramatiskt slut där vad som helst kan hända.

Detta är en recension av fjärde avsnittet av det episod-baserade spelet Life is Strange. Texten kan därför innehålla spoilers från tidigare avsnitt. För recensionen av första avsnittet, Chrysalis, klicka här. Vill du läsa recensionen av andra avsnittet, Out of Time, så klickar du här. Det tredje avsnittet, Chaos Theory, hittar du här.

För den som tyckte att Chaos Theory slutade deprimerande kommer här en tråkig nyhet; det blir bara värre. Fjärde avsnittet, Dark Room, utforskar ännu mörkare vrår än tidigare delar och när eftertexterna rullade var jag störtförbannad.

Inte för att avsnittet på något vis var dåligt, snarare tvärtom. Med Dark Room har Dontnod lagt många av de trista pusselmoment vi hittade i Chrysalis, Out of Time och Chaos Theory åt sidan för att istället lägga fokus på effektivt och gripande historieberättande. Vi slungas mellan alternativa världar, får bidra till dödshjälp och inser mot slutet att skurken i dramat inte är den vi så länge varit bergsäker på.

1

Nej, jag är inte arg över spelets kvalitet. Däremot är jag förbannad över hur effektiva Dontnod är med sina cliffhangers. Under de dryga 3 timmar som Dark Room klockar in på bygger studion långsamt upp storyn för avsnittet för att under den sista timmen slå till med all kraft. Det är överraskande, chockerande och Life is Strange utmanar utan tvekan mina tv-seriefavoriter när det kommer till ren nerv. Detta med tanke på att Dark Room har ett relativt långsamt tempo i jämförelse med föregångaren Chaos Theory.

Så, vad handlar avsnittet om då? Det är svårt att förklara utan att spoila alldeles för mycket. Om du är ett fan av spelet och inte allergisk för små men förutsägbara spoilers, läs vidare. Har du däremot inte spelat Life is Strange tidigare, vänd i dörren och börja spela de tidigare delarna nu på studs.

I Chaos Theory sögs Max in i en alternativ värld där Chloes pappa William aldrig råkade ut för bilkrasch och är därmed vid liv. Chloe å sin sida har förolyckats, brutit ryggen och sitter i rullstol. Hon kan inte andas på egen hand. Detta innebär att hon är kopplad till maskiner som är så pass dyra att familjen knappt har råd med dem. Redan här är standarden för resten av avsnittet satt. I den vanliga världen är Chloe den tuffa punkbruden som inte tar skit från någon och det är verkligen rejält deprimerande att se henne så hjälplös i början av Dark Room.

2

Vi spolar fram en timme och Max är tillbaka i den vanliga världen. Hon och Chloe har nyss återvänt från ett inbrott på Blackwell Academy och samlar nu bevis och ledtrådar. Målet är att hitta Rachel Amber och därför behöver de två tjejerna dels bevismaterial direkt från Nathan Prescotts rum, men även en lista på klienter som knarklangaren Frank har.

Dark Room är betydligt mörkare än sina föregångare. Den mysiga feelgood-känslan som präglade spelets två första avsnitt är i princip bortblåst och istället blir stämningen tyngre ju närmare Max och Chloe kommer sanningen om Rachel Ambers försvinnande. Vi får ta tuffare beslut, upptäcker mörka sidor hos karaktärer vi lärt oss tycka om och Dontnod bygger effektivt upp inför sista och avslutande avsnittet med den obarmhärtiga cliffhangern i Dark Room.

Hur ska detta sluta? Det vet vi om 6 veckor.

Read the Eurogamer.net reviews policy

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading