Det är mycket som återvänder på senare år. Telltale Games blåser liv i episodiska spelsläpp med The Walking Dead. Activision gick till kyrkogården och grävde upp Sierra Entertainment, och King's Quest återvänder från Valhalla efter 17 år av tystnad. Hur hänger allt detta ihop? King's Quest är ett episodiskt spel som publiceras av Sierra: det är antingen en nekromant på fri fot eller en sentimental spelutvecklare.

I King's Quest berättar en gammal och grå Graham för sitt barnbarn Gwendolyn om sina äventyr i Daventry som ung man. Där är han varken riddaren Sir Graham of Daventry eller kung Edwards efterträdare, som i tidigare spel i King's Quest-serien under 80- och 90-talet. Vi får följa med på resan och uppleva hur Graham Cracker klättrade uppför karriärstegen. Specifikt handlar episod ett om turneringen vars pris är riddarslaget och en plats i kung Edwards hov.

Medan vi axlar rollen som unge Graham berättas historien för Gwendolyn. Snedsteg som leder till skada, död och förfall bortförklaras med "nej, nej... detta hände inte". Denna typ av exposition erbjuder också en hel del humor när Gwendolyn blandar sig i, eller när någonting inte går som planerat. Det är ett humoristiskt spel med välskriven dialog som stöds av färgglada karaktärer som känns trovärdiga i King's Quests värld. Och var redo att få höra massvis med ordvitsar i klassisk King's Quest-anda!

01
Spegel, spegel på väggen där - säg, vem som skönast i landet är?

Tillåt mig att återberätta lite av mitt äventyr. Kära dagbok, grävlingen i busken lät sig inte luras ut med en osande och nybakad paj. Istället ville det otacksamma mårddjuret ha en rå köttbit som hängde på andra sidan riket. På vägen dit hittade jag några frukter. Jag tog med mig tre av dem men jag vet inte varför. Pajen erbjöd jag ett hungrigt brotroll som sedan blev min kompis. Han heter Olfie.

King's Quest kan bäst beskrivas som ett Telltale-liknande spel med mer (och bättre) gameplay och mindre dialog. Några val kan göras här och där men konsekvenserna är mycket ringa. Istället ligger fokus på hjärngympan som äventyrsspel kräver, även om King's Quest är förhållandevis enkelt och guide knappast behövs. Dessutom hjälper utvecklaren The Odd Gentlemen till med en mindre värld som krymper med framsteg, bara några få och relevanta objekt till hands samt logiska pussel. Ändå började jag få huvudvärk efter tre timmar.

02
Laurel and Hardy

King's Quest påminner även om Telltales spel när det kommer till grafiken som har Cel shading-egenskaper. Teknologin kommer inte få nya grafikkort att brinna, istället är spelet kodat med låga systemkrav för en bredare kundkrets. Detta innebär dock inte att King's Quest är ett fult spel: kan de platta texturerna förbises bjuds det på ett landskap med mättade färger och rolig design. Framförallt karaktärsanimationerna imponerar, vilket verkligen hjälper trovärdigheten.

Kära dagbok, del två: en rotfrukt gömde sig under en bumling som mina spinkiga armar inte rådda sig på. Men när jag lovordade den tjocke riddarens stickning var han så vänlig och rullade undan stenen. Han gav mig även ett par strumpor. Rotfrukten levererade jag sedan till stadens bagare som gav mig en valnötstrudel i utbyte. Tyvärr fick jag aldrig äta den utan använde den för att muta ett argt pack ekorrar som jag tidigare hade skrämt iväg från en pumpa med hjälp av en ilsken grävling.

04
Hej, Smaug!

Låt oss återvända till King's Quests episodiska upplägg. Det är svårt att rättvist döma en halvfärdig produkt som saknar ett ordentligt slut. Episoden börjar mitt i handlingen och mot slutet knyts alla trådar ihop utan en spännande cliffhanger för att locka oss tillbaka. Episod ett av King's Quest skulle ha kunnat vara ett fristående spel om någon timme lades till med Kung Edward mot slutet. I nuläget är det dock svårt att veta vart King's Quest är på väg. Kommer alla episoder vara sammanhängande? Kommer vi se Graham Cracker bli kung eller håller sig alla fem episoder till hans tid som riddare?

Detta är nackdelen med episodvist spelande och kanske anledningen varför denna praxis dog ut. Vi investerar pengar i en inkomplett produkt och uppföljande episoder kan bli grovt försenade eller svika våra förhoppningar. Således uppmanas tålamod medan The Odd Gentlemen jobbar vidare på King's Quest och Grahams äventyr. Men konungen har utan tvekan återvänt.

About the author

David Markkanen

David Markkanen

Skribent

Galet kräsen skåning som föredrar att gnälla om spel än att faktiskt spela dem. Han gillar även att påpeka hur bäst Dark Souls är medan allt annat är skräp. David är förhållandevis ny till spelscenen och började på allvar med en Xbox 360 men vistas exklusivt på datorn nu för tiden. Den enda guden David tror på är Språkrådet.