Jag hatade Bloodborne. Eller rättare sagt, jag sög på det. From Softwares spel lockar nämligen fram det sämsta ur mig som gamer. Jag blir vansinnig, skriker av ilska och hotar allt i min omgivning varje gång jag dör. Och jag gråter floder.

Mitt första intryck av Dark Souls 3 skvallrar om en liknande relation. Under Gamescom 2015 kastades jag nämligen in i ett bås hos Bandai Namco för en testsession med From Softwares senaste tålamodsdödare. Och jag dog massor av gånger.

Under en del av demot jag testade så sprang jag nerför en trappa och kom fram till en bro. Min karaktär - en grotesk nordisk krigare med blytung hammare - kändes perfekt för ändamålet. Att banka ihjäl mina fiender kändes som en bra idé i teorin, men skulle i praktiken vara förödande. Inte för mina motståndare, utan för mig.

1

Denna bro jag kom fram till var nämligen belamrad med lik som stack upp från marken, zombiehundar och en gigant med lie. Liken var en enkel match; med hammarens absolut hårdaste slag var de inom kort ett minne blott. Hundarna däremot var värre. De var omöjliga att träffa.

Det tog mig femtioelva försök, tretton nervsammanbrott och en grävskopa med trial and error innan jag förstått odjurens rörelsemönster. Som en gud med guldfärgade vingar hoppade jag bakåt, framåt, åt sidan och lyckades med pricksäkra träffar hiva hundarna över broräcket och ner mot en säker död. Nästa motståndare på menyn var liemannen. Han som tillslut blev min evige baneman.

Och alla drömmar gick i kras.

Fem minuter innan demots slut lyckades jag döda liesnubben. Inte med skicklighet - det ordet existerar inte i samma mening som mig och valfri From Software-titel - utan med ren bondtur. En tacksam bugg fick åbäket att fastna i marken och jag kunde sedan stillsamt och med nyvunnet självförtroende skicka vidare honom till livet på andra sidan.

2

Nej, From Softwares spel är inget för mig. De invigda fansen kommer säkerligen älska Dark Souls 3, det finns som inga tvivel om detta. Men för en gamer som mig med tidsbrist och tålamod kort som staken på ett värmeljus, så är detta ett spel jag kommer att undvika för allt i världen.

Ärligt talat, nog för att spel har generellt blivit enklare. Men är Souls-serien särskilt roliga spel? Jag tycker faktiskt inte det.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.