Förtitt: Mighty No. 9

Mega Mans andliga kusin briljerar så här långt.

Den andliga uppföljaren till Mega Man, Mighty No. 9, gjorde som bekant succé på Kickstarter där projektet drog in hisnande 3,8 miljoner dollar. Tanken var att spelet skulle släppas i september i år, men så sköts det nyligen upp till 2016. Trist, så klart, men under Gamescom 2015 hann vi åtminstone klämma lite på det kommande plattformsspelet om den blåa roboten. Och visst imponerar det så här långt.

1

Mighty No. 9 bygger till stor del på traditionell plattformsmekanik. Du kutar besinningslöst genom världar i 2D, slår ihjäl lite fiender på vägen, och tar dig vidare. Svårare än så är det inte. Mega Man-kusinen imponerar med sin ljuvliga 2D/3D-grafik och är lika beroendeframkallande som det är mysigt.

Genom att skjuta på fiender med din kanon byter du färg på dem. Med höger trigger genomför du sedan en så kallad "dash" och skallar dem åt fanders. Dash utnyttjas även till fördel vid trånga utrymmen där traditionellt springande inte fungerar.

2

Jag fick 30 minuters speltid med Mighty No. 9 vilket räcker gott och väl för snabba intryck. Och jag gillar det, så här långt. Kontrollen är busenkel och det tar inte mer än någon minut förrän jag fått upp flytet och strykmördar den ena glåpiga fienden efter den andra. Genom att snabbt smälla till fienderna efter att ha ändrat deras färg samlar jag poäng. Ju kvickare döden nalkas, desto högre procent och mer poäng tjänar jag in. Det gäller, kort sagt, att få upp ett visst flow i sitt spelande.

Vissa fiender flyger och skjuter på väldigt otacksamma ställen. Därför går det inte att bara rusa in som en kruthungrig revolvertok och spraya skott. Risken finns att den berömda onda bråda döden inträffar och istället är det en bra idé att göra bakåthopp samtidigt som du avfyrar hederligt bly.

3

Mighty No. 9 känns dock på sina ställen en aningen enklare än kusinen Mega Man. Troligtvis är detta välavvägt från Deep Silvers sida då man dels vill locka nostalgitörstande fans, men även plocka poäng hos en ny och oinvigd publik.

Som jag tidigare skrev är Mighty No. 9 uppskjutet till 2016. Problemen sägs vara diverse buggar och det är tacksamt att Deep Silver valt att dröja med releasen. Ett spel av denna kalibern kräver perfekt kontroll och smärtfritt gameplay för att fungera bra i praktiken och förhoppningsvis blir också så fallet.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading