Här kommer en spelskribents bekännelse; jag har aldrig spelat ett enda Paper Mario i hela mitt liv. Jag har heller inte rört något av Super Mario RPG-spelen.

Anledningen stavas ointresse då jag mest varit intresserad av sportspelen med Mario samt huvudserien. När det har vankats rollspel har jag hellre suttit ner med Final Fantasy, Kingdom Hears och Dragon Quest.

Därför var det med en stor portion nyfikenhet och total förvirring som jag greppade ett Nintendo 3DS innehållandes Gamescom-demot av Mario & Luigi: Paper Jam. Och vad tycker jag, egentligen? Jag är faktiskt inte helt övertygad.

1

Mario & Luigi: Paper Jam är en mix av den tjocka rörmokarens rollspelseskapader och hans pappersdito. Nintendo har kort sagt kastat ihop två världar, paketerat snyggt med färgglad gameplay och serverat på ett stort skinande silverfat. Själv är jag mest förvirrad.

Demot jag klämde på innehåller en session där Mario, Luigi och Paper Mario slår följe för att smiska goombas och allehanda troll. Jag springer runt på en karta och istället för "random battles" så ser jag fienderna klart och tydligt på kartan. Springer jag in i dem, ja, då vankas strid.

2

Var och en av karaktärerna styrs med en egen knapp. B styr Mario, A styr Luigi och Y styr Paper Mario. Dessa kan så klart tweakas efter smak och tycke, men jag valde att köra på standarduppsättningen.

Själva striderna är i klassiskt rollspelsupplägg. Det hela är turbaserat och jag inleder min omgång genom att hoppa upp och skalla en av flera lådor som syns ovanför mitt huvud. Var och en av lådorna representerar olika förmågor. Paper Mario, exempelvis, kan fördubbla sig själv och därmed orsaka multipel skada. När fienderna attackerar så kan jag hoppa över dem. Här gäller det att tajma rätt hoppknapp för rätt karaktär, annars finns risken att jag åker på smisk.

Grafiskt är Mario & Luigi: Paper Jam i sedvanlig Nintendo-anda supermysig. Designen lockar definitivt till spelande och blandningen mellan platta papperskaraktärer och vanliga 3D-modeller fungerar faktiskt riktigt bra. Men när det kommer till själva gameplay är jag mer av den konservativa hållningen att rollspel inte ska involvera Mario och där vår röda rörmokare ska agera, ja, det gör han faktiskt bäst i plattformsspel eller sportspel av arkadnatur.

3

Trots detta är jag övertygad om att spelet lär tillfredsställa de inbitna fansen som lirar tidigare delar. Tyvärr är detta inte jag.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.