Förtitt: Crackdown 3

Megaförstörelsen är här och vi har massvis med intryck.

När nya Crackdown utannonserades gick det under arbetstiteln "Crackdown" vilket fick många, inklusive undertecknad, att tro att det kort och gott var en omstart av serien. Så var fallet inte och spelet blev tillslut Crackdown 3; en titel fullsmockad med nyheter och framför allt - total förstörelse.

Det skiljer dock en del mellan single- och multiplayer i Crackdown 3. Spelet är nämligen det första spelet som drar nytta av Microsoft Cloud - Xbox Ones beryktade molnservice som ska boosta spelen med prestanda som överskrider konsolens fysiska förmåga. Xbox One är helt enkelt för klen för Crackdown 3, även om teamet inte vill säga det rakt ut, och därför är det minst sagt intressant att se vad utvecklarna kan göra i praktiken med lite extra internetkraft.

3

Men betyder detta att Crackdown 3 är exklusivt för spelare med internetuppkoppling? Svaret är både ja och nej. Spelet går att spela offline men för att maximera dess potential krävs en uppkoppling. All den extrema förstörelsen är nämligen beroende av en stadig anslutning mot nätet.

Under den Gamescom-presentation av Crackdown 3 som vi fick inbjudan till fick vi både se en session av demot där utvecklaren Cloudgine taktfullt gick igenom alla nyheter, en efter en. Det största fokuset låg så klart på hur du som spelare enkelt kan förvandla hela världen till grus. Det är busenkelt att skjuta hål i väggar och gå igenom dem, fälla höghus som om de vore träd och spränga broar till rymdstoft. Och det bästa med allt är att varje partikel, smula och sten ligger kvar, precis som om förstörelsen ägde rum i det verkliga livet.

Att dra av en välriktad raket och spränga byggnader åt fanders är därför en surrealistisk och extremt rolig upplevelse. Bara blotta synen av en dominoeffekt där ett hus träffar ett annat och får det att falla hejdlöst mot nästa drar upp dregelnivån till maxtaket. Det är din fantasi som sätter gränserna för vad som är möjlig och så klart ett Xbox Live-konto.

Orsaken till att den totala förstörelsen endast existerar online är för att det drar så otroligt mycket processorkraft att rendera det totala kaoset - kraft som inte ryms i en konsol utan att få priset att dra i höjden. Detta är något som Microsoft och poängterar men anmärker samtidigt att man valt att begränsa det till multiplayer. Att kunna ha sönder varenda byggnad i singelplayer-läget skulle göra spelet alldeles för enkelt.

1

Under min session med spelet fick jag förklarat för mig att just mitt äventyr drog 14 serverar i ren kraft. Dessa fick svettas rejält när den ena byggnaden efter den andra föll offer för eldkastare, raketkastare, granater och kulsprutor. Att så många servrar nyttjades för endast vårt lilla slutna gäng väcker så klart en viktig fråga; kommer datorkraften att begränsas till den grad att det påverkar andra spelare?

Så är det naturligtvis inte, fick jag förklarat för mig. Microsoft äger och driver så pass många datorhallar att det inte ska vara några problem. Den extra kraften motsvarar som max 20 extra Xbox One-konsoler vilket i det stora hela är en droppe i havet och eftersom många lär spela en del singleplayer - där det endast är ens egen Xbox One som står för datorberäkningen - räknar Cloudgine med att det hela kommer att ske smärtfritt.

Att spela online är därmed spelet största säljpitch och levereras komplett med co-op och andra spellägen. Ett par exempel är dödsmatcher och lagkrig där båda sticker ut från mängden konkurrenter; världen är trots allt i ständig förändring och du går inte säker någonstans. Därför är det bara att glömma att gömma dig uppe på en bro - risken är överhängande att någon skjuter sönder bron vilket leder till att du faller mot en ond bråd död.

3

På den grafiska fronten så har Crackdown 3 en hel del gemensamt med sina föregångare. Stilen är densamma med cellshading som genomgått en total makeover. Ny hårdvara innebär ju trots allt lite extra kräm vilket gör Crackdown 3 till ett otroligt snyggt spel, såväl online som offline. Spelets kampanj skvallrar om en mastig plattformsvärld med spelande i stora öppna 3D-miljöer. Nytt för serien är även möjlighet att välja kön; vill du spela som kvinna går det utmärkt såväl som att lira som man. Jag får även veta att man lagt mycket krut på spelets story. I föregångarna opererade man i det dolda för att stegvis ha ihjäl stadens kriminella medan det i Crackdown 3 sker helt öppet. Organisationen jag jobbar för är nämligen inte särskilt hemlig längre och därför gäller det att istället för att söka upp gangsterbossarna stegvis skada dem där det gör som mest ont; det ekonomiska planet. När en boss blivit tillräckligt pressad kommer den så kallade "hatmätaren" att fyllas vilket innebär att han visar sig och det blir upplagt för bosstrid.

Du får möjlighet att välja mellan fem stycken grundegenskaper för varje agent (köra, spränga, styrka, skjuta och springa) som du sedan levlar upp under spelets gång. Det finns även möjlighet att designa ett eget fordon och smycka det med egna motiv. Om så önskas går det utmärkt att använda sin egen avatar för dekoration.

Crackdown 3 ser ut att bli den optimala lekstugan med total förstörelse, en öppen värld och en tyngre story. Titeln verkar bli allt fans av serien önskat sig och av utvecklarna själv att döma ligger mycket fokus på det som de valt att kalla för F = C x C (Fun = Cloud x Chaos). Har du alltid drömt om att kunna demolera en hel stad och på köpet smiska skurkar är detta alltså spelet för dig. Crackdown 3 släpps under 2016 exklusivt till Xbox One.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

FeatureEurogamer räknar ner till Retrospelsmässan: Retroflörtandets utveckling

Alex önsketänker och hinner dessutom med att samtidigt bekänna färg.

FeatureHär är allt du behöver veta inför E3 - Del 2

Den efterlängtade fortsättningen är här!

FeatureFörtitt: Hitman

Petter har myst runt i betan till den kommande lönnmördarsimulatorn.

FeatureVad spelar vi i helgen? (17-19 juni)

Orkar vi mer spel såhär post-E3? Har påven en konstig hatt?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading