Förtitt: Guitar Hero Live

Musikrenässansen är tillbaka. Vi har spanat in Guitar Hero Live.

Efter fem år i dvala vaknar musikserien Guitar Hero till liv igen med start i oktober, denna gången under namnet Guitar Hero Live. En hel del nytt har tillkommit även om spelet i grunden känns bekant.

- Vi har avslöjat nya saker steg för steg, berättar Jamie Jackson som är Creative Director hos FreeStyleGames.

Det fanns en tid då jag var riktigt bra på Guitar Hero och lirade på Expert. Mina fingrar svansade upp och ner för mitt plastinstrument och satte varenda not, gång på gång. Därför var det också ganska sorgligt att Activision bestämde sig för att sätta punkt för serien 2010. Trist då jag lagt ner oerhört många timmar på att finslipa mina färdigheter, men samtidigt inte förvånande då serien mjölkats till den grad att försäljningssiffrorna störtdök. Av den anledningen var jag ganska skeptisk när Guitar Hero Live utannonserades.

3
Jamie Jackson

För vad skulle egentligen kunna bli nytt och fräscht med ett spel som Guitar Hero? Att lägga till nya låtar och fler instrument hade redan beprövats och det sistnämnda var det som tillslut fick serien att dö. Med Guitar Hero Live har man dock gått tillbaka till sina rötter, rensat upp och börjat om från ruta ett. Borta är trummorna och det rena fokuset ligger på just gitarrer, dock kompletterat med stöd för mikrofon för de som vill sjunga med.

Själva plastgitarren är omdesignad för att dels ge gamla rävar en ny utmaning, men dels också för att introducera serien för en helt ny generation. Jamie Jackson förklarar närmare:

- Det har gått fem år och det är ganska lång tid, speciellt i gamingvärlden. Och vi ville inte komma tillbaka med exakt samma spel för det skulle inte ge något mervärde eller någon utmaning. Därför valde vi att ta bort de fem knapparna från gitarren och ersätta dem med sex stycken - tre knappar upp och tre knappar ner.

Gitarrdesignen är med andra ord radikalt annorlunda vilket jag märker när jag sätter tänderna i spelet. Mina fingrar glider, missar de översta knapparna och publiken reagerar med omedelbar respons; mitt band buas ut och ökar på prestationsångesten. Men till skillnad från de gamla Guitar Hero-spelen så avbryts inte min session mitt i. Istället får jag spela klart låten. Efter första omgången frågar jag Jamie Jackson varför valet föll på den design av gitarren som följer med Guitar Hero Live.

- När vi planerade spelet så kikade vi på statistik över vilken svårighetsgrad som var mest populär. Föga överraskande spelade de flesta på "medium" och använde endast tre knappar av fem. Och jag förstår varför - att glida med handen upp och ner är inte optimalt. För egen del är mitt lillfinger värdelöst, förklarar han.

4

Genom att ta bort de fem och istället lägga till nuvarande knappuppsättning gav man därför spelet ett nytt djup som både är utmanande för de redan invigda, men samtidigt gör det enkelt för nya spelare att ta sig an Guitar Hero Live. Med spelets lättare svårighetsgrader används nämligen bara de tre nedersta knapparna.

- Vi har designat varje level efter de specifika svårighetsgraderna. Därför är det kul att titta på dig, du som en gång var bra på Guitar Hero, och se dig kämpa med det nya gameplayet, säger Jamie Jackson och skrattar.

Men det är inte bara gitarren och spelstilen som är helt ny med Guitar Hero Live. Med spelet introducerar FreeStyleGames två nya spellägen; online-delen Guitar Hero TV (GHTV) och så klart vanlig hederlig offline. Under min session låg största tyngden på GHTV då det kommer med flest nyheter.


- Det är vårt musiknätverk som alltid är igång, 24 timmar om dygnet, förklarar Jamie Jackson. 
Och det han menar med "alltid är igång" innebär att spelet kräver internetuppkoppling för att fungera till 100 procent.

GHTVs interface är designat på så vis att du kopplar upp dig mot ditt existerande bibliotek, men även mot andra spelare online. På så vis blir du guidad till den musik du föredrar genom spelets olika algoritmer. Jag får förklarat för mig att jag på så vis kommer att kunna hitta ny musik, tävla mot andra fantaster och få ut så mycket som möjligt ur Guitar Hero Live-upplevelsen. Ett bra exempel är att om jag klarat av en specifik sång men inte blivit "bäst" på den så kommer spelet automatiskt att föreslå en högre svårighetsgrad. Och vill jag spela andra låtar, ja, då kommer jag knappast att tröttna i första taget. FreeStyleGames ambition är att kontinuerligt fylla på med låtar som sömlöst streamas till min konsol istället för att lagras lokalt på min hårddisk.

1

Men betyder detta att jag är beroende av en stadig internetuppkoppling för att överhuvudtaget kunna njuta av Guitar Hero Live? Riktigt så är det inte då spelet skeppas med en uppsättning låtar från början. Däremot kommer jag inte kunna ladda ner låtar till konsolen utan samtliga sparas i "molnet" som kopplas till mitt bibliotek. Dessa låtar är dock endast tillgängliga ifall konsolen är uppkopplad mot nätet. Men varken Activision eller FreeStyleGames ser något problem med detta.

- Under förra generationen var det kanske 40 procent som hade sin konsol uppkopplad mot internet vilket gjorde denna typen av tjänst omöjlig att genomföra. Men det ser annorlunda ut idag där i princip alla har en bra internetuppkoppling, berättar Jamie Jackson.

Det hela påminner om en on demand-tjänst, inte helt olik den vi upplever i tjänster som exempelvis Spotify, Netflix och Apple Music. Själva interfacet är också designat med den idén i åtanke. Grafiskt påminner menyerna om en digitalbox där innehåll sorteras efter genre, popularitet och även mot tidigare spelade låtar. För den som använt en Tivo-box känns upplägget bekant.

Själva låtarna kan låsas upp antingen genom att tjäna ihop valuta i spelet, eller genom att flexa med plånboken. Utvecklarna själva beskriver systemet som en släkting till Free 2 Play där basen är att du frivilligt hostar upp pengar genom mikrotransaktioner om du verkligen vill ha en låt och inte orkar kämpa för att få ihop in game-cash. Det sköna med systemet är att det inte kräver några speciella uppdateringar; allt sker i molnet och FreeStyleGames kan kontinuerligt fylla på med nya rockdängor utan att du själv märker av det.

- Ena veckan kan en playlist se ut på ett visst sätt, medan andra veckan kan den se annorlunda ut. Det är ett dynamiskt flöde som försäkrar nytt innehåll som gör att det alltid finns något nytt att spela, säger Jamie Jackson.

Han försäkrar dock att om du väljer att köpa låtar så kommer det inte bli mycket dyrare än den DLC som släpptes till föregående titlar:

- På den tiden låg de på cirka två dollar per låt. Det är det vi satsar på.

2

Detta gäller även spelets live-shower, som även de är helt nytt för Guitar Hero Live. Möjligheten finns att hoppa in och ur mellan existerande konserter - såväl nya som gamla legendariska spelningar. Med blott ett knapptryck kan du befinna dig på Woodstock, exempelvis. Men du är absolut inte låst till att följa enskilda konserters spelschema. Om du önskar hoppa till en specifik låt, då är det bara att pula in lite coins och lira. Inte helt olikt gamla hederliga jukebox med andra ord.

Men det är inte bara låtar som du kan låsa upp. Genom att öka på din status, vilket du gör genom att spela skiten ur alla andra, får du möjligheten att plocka hem "player cards" (ni som spelat Destiny vet på ett ungefär hur det fungerar) och unika banor i regnbågens alla färger och mönster av alla dess slag. Guitar Hero Live är kort sagt späckat av innehåll som väntar på att du ska låsa upp dem.

Guitar Hero Live släpps i oktober till Playstation 4, Playstation 3, Xbox One, Xbox 360 och Wii U. Vår kompletta recension kommer att publiceras i god tid innan dess och förhoppningsvis leder spelet till musikspelens nästa renässans. För om det är något jag har saknat på förfester så är det att prygla vänner med rockdängor hemma i soffan.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

The Legend of Zelda Wii U försenas

Glöm en release under 2015.

FeatureLucas Jones: Därför vann Nintendo årets E3 för mig

Redaktionens Nintendo-skåning är arg. Mycket arg.

FeatureFörtitt: Assassin's Creed: Syndicate

Vi har testat Ubisofts senaste lönnmördarfest.

Recension: Tales of Zestiria

En unik kliché firar 20-årsjubileum.

RekommenderatRecension: Far Cry Primal

Tillbaka till stenåldern.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading