Final Fantasy 14-producenten Naoki Yoshida: Vi vill släppa FF14 till Xbox One

Vi har träffat Naoki Yoshida och pratat om framtiden och nutiden för Final Fantasy 14.

På Gamescom 2015 fick vi chansen att intervjua Naoki Yoshida, producent på Final Fantasy 14.

1
Naoki Yoshida

Hur känns det så här en månad efter release? Är du nöjd med fansens reaktioner?

- Jag är väldigt nöjd! Fansens respons har varit otrolig och jag är exalterad på att nå nya spelare.

Hur vill du utveckla spelet vidare?

- Statusen just nu är att vi precis blivit klara med 2.0-serien och att vi tar steget vidare till 3.0 (Heavensward, reds. anm). På tur står 3.1 och teamet fokuserar på att skapa massvis med nytt innehåll.

Vad är det för typ av innehåll?

- Allt det innehåll som kom med 3.0, det ska vi uppgradera i 3.1. Vi har fått tonvis med feedback och kommer att nyttja det till att skapa nya dungeons men även putta in nya idéer. Det är kort sagt en mix mellan nytt och gammalt och det i sig är en utmaning.

Varför ska man rekommendera FF14 till fans av serien som undvikit spelet till följd av att det är ett MMO?

- Folk har förutfattade meningar om MMO som skrämmer dem. Det bästa är att själv spela det, dela med sig av innehåll i sociala medier och sprida ordet. Göra det viralt. Teamet kan inte, och ska inte, tvinga in någon i spelet.

Vi älskade spelet och mycket tack vare dess narrativ! Vad inspirerade dig?

- FF14 är inte bara ett MMO-RPG utan även ett RPG. Därför är spelets story en av huvudnycklarna och om vi inte kan engagera spelare med den, då finns det ingen anledning för FF14 att existera. Detta inspirerade oss till att göra en story med high fantasy, klaner och politik. Vi ville göra ett komplext rollspel som spelaren själv skulle få chansen att utforska. Samtidigt ville vi ändå skildra och spegla en orolig omvärld där land A är i konflikt med land B. Den realismen tog vi till oss och ville behålla.

Kommer spelet att släppas till Xbox One?

- Jag älskade Xbox 360 och klassar mig själv som ett hardcorefan. Med det sagt är kärnan i FF14 att alla ska kunna spela med varandra och då är crossplattform ett måste. Idag tillåter inte Microsoft spelande mellan olika plattformar, så det är en regel vi måste bryta. Vi har haft denna dialogen med dem i fyra år. Så fort de ger klartecken så kommer FF14 att släppas till Xbox One.

FF14 kom med en del element som numera är standard i andra MMO-spel. Finns det något annat i konkurrerande MMOs som du tycker hade varit coolt att ha med i FF14?

- Vi har med det mesta vi vill ha i FF14, rent mekaniskt. Men vi har exempelvis inte dykt ner i vattnet. Det vore coolt. Vi har bollat idéer som involverar en undervattensvärld men även att kunna åka till månen.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

FeatureFem spel för dig som precis sett Jurassic World

I dag har Jurassic World premiär på biograferna så därför tipsar Niklas om fem dinousariespel du inte får missa.

FeatureFörtitt: Mario & Luigi: Paper Jam

Ta lite 3D-modeller och mixa dem med papper. Resultatet känns tveksamt.

Tävling: Vinn massor av Fallout-prylar

Prylar och loot - vi tävlar ut ett härligt Fallout-paket.

Feature10 saker vi helst vill se under E3 2015

Vi har berättat vad vi tror kommer visas och inte. Här är vår önskelista inför E3 2015.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading