Recension: Little Battlers Experience

Dags att smiska mecha-rumpa.

Samlande och djup som kommer hålla dig sysselsatt en bra tid framöver tillsammans med ett fartfyllt och engagerande stridssystem.

Att träna upp små djur eller dylikt för att slåss mot andra tränare borde ha en egen genre istället för att kallas för RPG. Den typen av spel tar alldeles för mycket plats på marknaden för att ignoreras - så pass stor plats att samlingsmoment av djur och monster ofta kryper in i andra genrer. Frågan är dock: varför skulle det inte? Samlandet är något av det mest basala i människans natur och ett enkelt sätt att få oss människor engagerade.

LBX: Littles Battlers Extreme och studion Level 5 tar samlandet på mycket stort allvar. Som den unge pojken Van Yamano suktar du efter en LBX (Little Battlers Extreme) som är den stora flugan i hela Japan. LBX är en miniatyrrobot som man använder för att strida mot andra robotar med och kommer i en rad olika utföranden som går att bygga om och anpassa efter eget behag. Självklart får Van tag på en ovanlig LBX som doneras av en okänd välgörare. Tyvärr medför sig Vans nya LBX en rad problem i form av onda syndikat och rivaler på skolgården. Van slänger sig handlöst in i jakten på det onda syndikatet som jagar honom och upptäcker snabbt att hans LBX är av stor betydelse för mänsklighetens öde.

movie lbx
Mellansekvenserna är ofta fina och ger berättandet en extra knuff

Historien i LBX är lika ostig som många andra spel i samma genre, men känns ändå helt okej. Faktum är att den känns mer medryckande än de flesta Pokémon-titlarna som finns på marknaden, vilket i sig inte är någon större bedrift. Sidouppdragen som tillkommer tillför inte heller något unikt utan involverar oftast att ta sig från punkt A till punkt B och eventuellt ha en strid i slutet. Tyngden brukar dock ligga i stridernas utformning och valmöjligheterna i ett spel som detta.

LBX är vad jag som snorig 8-åring trodde att Pokémon skulle vara när jag hörde mina vänner berätta om det. Jag trodde att jag skulle få styra mina fickmonster i realtid. I LBX är striderna precis så. Din robot och eventuella medhjälpare släpps ned på en spelplan där du genast får full kontroll över din LBX. Miljöerna är stora och de olika arenorna har olika strategiska möjligheter. Öppna landskap, små städer, stora slott och pyramider; det finns en stor variation som lägger grunden för att manövrera din LBX strategiskt. Antingen slår du ut din motståndare på avstånd med gevär eller raketgevär, eller så väljer du den mer fysiska vägen med klinga, hammare eller knogjärn. Listan är lång på vapentyper och rustningar.

lbx 3

Just valmöjligheten är stor. Du väljer snabba vapen, långsamma vapen, vapen med elemental skada och möjligheten till elementala effekter som överhettar motståndaren eller gör de långsamma. Du väljer rustning som har olika effekter i strid och du byter ut motor, batterier och moderkort för att det ska passa din spelstil. Det må låta som om det är mycket att ta in, men spelet har en väldigt välformulerad guide om allt i spelet och dessutom behöver det inte alls vara så avancerat om man inte vill. Du väljer själv, men det lönar sig att sätta sig in i systemet då till exempel en bra avslutning i en strid ger dig bättre belöningar.

Själva samlandet är en del för sig. LBX försöker att simulera den riktiga leksaksmarknaden genom att använda sig av marknadsstrategier i själva spelet. Du kan köpa grisen i säcken som gör att du får delar till din LBX som ännu inte kommit ut på marknaden än, men som kommer vara lite svagare än den färdiga modellen. Du kan även få delar som belöning efter en strid. Men det gäller också att du håller ögonen öppna efter delar som är limited edition i affären. Risken är nämligen att delarna tar slut innan du hinner köpa dem. Level 5 bygger här upp ett system som gör att jag gärna vill samla allt.

lbx 1

LBX är ett medryckande spel som överraskade mig och jag hade kul när jag spelade det. Spelet blir däremot ganska enformigt efter ett tag. Jag finner att jag favoriserar en typ av skal till min LBX och vissa vapen fungerar i stort sett till allt. Barnen jag utmanar är samma hela tiden och miljöerna som jag springer mellan för att komma vidare i spelet är identiska eller påminner om områden jag redan varit i. Dessutom känns kontrollen trög och oprecis.

Jag känner hur jag längtar tillbaka till mina fickmonster samtidigt som jag ser LBX som ett alternativ. Det är något annat, något för den fartfyllde som tycker Pokémon är för långsamt. LBX sticker ut bland alla Pokémon-kopior utan att göra något jätteunikt men som kommer att ge valuta för pengarna enligt många.