Spelbranschen är inte speciellt gammal. Problemet är att trots detta så finns det många spel från dess ungdom som är svåra att ta del av i dag, speciellt i dess ursprungsform.

Att Capcom släpper Mega Man Legacy Collection är på sätt och vis ett hedervärt uppdrag. De har samlat de sex första titlarna som släpptes på gamla goda NES och hottat upp dem likväl som tagit vara på deras ursprung. Nu ska alltså dagens spelare få Mega Man som han ska se ut på riktigt.

För den oinvigde stackaren som missat en av de bästa spelserierna under de senaste 30 åren så handlar Mega Man kortfattat om sjukt tajta plattformsspel med fokus på action. Och trots ett antal ordentliga nedslag i X-serien till SNES och några tajta Zero-titlar till Gameboy Advance, så var serien som allra starkast under sina första tio år - alltså de spel som ingår i den här samlingen.

3
Drakjäveln måste vara en av de jobbigaste bossarna i serien.

Alla sex titlarna presenteras i krisp HD, men möjligheten att växla till filter som simulerar både en gammal tv och en arkadmaskin finns. Nostalginörden har alltså mycket att hämta och när bilden hackar till i Mega Man 1 är det svårt att inte bli varm i hjärtat.

Utöver det bjuder samlingen på en uppsjö av skisser och artworks från Capcoms arkiv. Plus ett bibliotek med information om spelens samtliga karaktärer och fiender. Det är en lika intressant som förbaskat rolig läsning. Att Bubble Man i Mega Man 2 är en tönt visste vi redan, men nu är det bevisat att Capcom själva håller med. Här finns också möjligheten att möta valfri boss för att träna upp sig.

2
Vilket Mega Man är din favorit?

Det finns också ett remixläge där olika banor och bossar ska klaras av på tid, och fler låses upp ju fler du klarar av. Helt klart en ordentlig utmaning för dig som finner originalspelen lite för enkla.

Kort och gott är Legacy Collection en mysig liten samling som behåller seriens charm och hedrar dess ursprung. Att fyra spel i originalserien saknas, och att Anniversary Collection innehöll fler spel än denna utgåva är kanske inte det viktigaste. Prislappen är så pass låg att Mega Man-fantasten här har möjlighet att spela som den blåa bombaren i sin ursprungsform. Och Mega Man äger röv.

Robin Stjernberg

Robin Stjernberg

Redaktionschef / Försäljningschef

"Är du en förrädare?" frågade de sura jämtarna när Robin red ner till Hallandsskogarna på en älg för att plugga film. "Nej", svarade Robin och tog sig en ordentlig prilla. "Jag infiltrerar södermarken" sa han. Förutom att snusa, och att vara en norrlänning, gillar Robin konstiga filmer, bastant hiphop och att spela episka äventyrsspel och hårda skjutare.