Lekande lätt, roligt och precis så tajt spelmekanik man kan förvänta sig men med för få verktyg att skapa med.

Det är dags att fira 30 år med Super Mario, och Nintendo väljer att göra det genom att vi får prova på hur det är att skapa banor i Super Mario. Frågan är bara hur bra det fungerar att ha ett spel som sätter hela sina förhoppningar till communityt.

Nintendos reklamkampanj och spelsajters täckning av Super Mario Maker kan knappast ha gått under radarn för många läsare. Det japanska företaget verkar tro stenhårt på att vi alla alltid har drömt om att få jobba på Nintendos drömfabrik och använda vår fantasi för att spotta ur oss färgglada banor. De har inte helt fel i det antagandet. Miyamoto förklarade i ett tidigt skede hur man tänkt kring Super Mario Maker och målar upp en bild hur de förr satt med penna och papper och målade upp banor till Super Mario. Jag gjorde exakt samma sak när jag var liten. Jag, liksom många andra, älskar att skapa. Därför var jag oerhört spänd på att få spela Super Mario Maker.

Mario Maker handlar kort och gott om att communityt skapar banorna. Nintendo själva ger oss bara instrumenten, utöver de 100 banor som man lovat ska komma på skivan vid release. Spelet börjar med att introducera dig genom att låta dig spela igenom en bana som efter ett tag visar sig vara halvfärdig. Nintendo ger dig verktygen att göra klart den och visar vart du ska sätta ut olika fiender och omgivningar för att banan ska bli klar. Det är inte mycket svårare än så.

MM Create

Du börjar med en liten arsenal av miljöer, fiender och power-ups till ditt förfogande och får tips att spela igenom andras banor för inspiration. Allt känns lätt och smidigt, men efter ett tag börjar man genast att känna sig instängd i de få verktyg som erbjuds. Jag vill ha mer, men får inte det. För att låsa upp mer material att bygga med måste jag först ha suttit 10 minuter i editorn varpå jag får ett meddelande att mer material kommer att dyka upp dagen efter. Jag får alltså vänta till nästa dag innan jag kan utveckla mitt skapande. Dagen efter får jag tyvärr bara en liten del nya material att använda mig av och jag känner snabbt att Nintendo än en gång kanske hållit min hand lite väl hårt.

Det tar ungefär 7 dagar att låsa upp allt som finns i Mario Maker om jag räknat rätt. Du kan ändra grafiken mellan Super Mario, Super Mario 3, Super Mario World och New Super Mario Bros U. Problemet är att det finns alldeles för lite material för att jag ska bli nöjd. Jag saknar många funktioner som till exempel att banan kan färdas uppåt istället för i sidled, att Yoshi kan flyga med blå skal i Super Mario World och att många fiender och andra figurer fattas. Koopa Jr är inte den enda av Bowsers barn och en oro om att mycket kommer att dyka upp i DLC framöver för en slant infinner sig.

Samtidigt så får jag nya lösningar som jag aldrig sett i ett Mario-spel. Jag kan experimentera med det jag har och jag kan till viss del förstå att man försöker hålla sig till fiender och material som går att slänga in i alla olika spelen med olika grafiska möjligheter. Dessutom har vi Amiibos som har sin lilla egna roll i ban-skapandet. De fungerar som så att du kan ändra på den röda svampens egenskaper så du istället för att växa får din Amiibos utseende. Detta betyder att du kan springa runt som Samus Aran i en bana som du gjort som Norfair. Det är roligt, men det tillför tyvärr inget spelmekaniskt utöver det estetiska.

MM Link

En stor del av Mario Maker är själva communityts banor. De är ofta smått fantastiska och ger många gånger inspiration på hur du själv kan utforma dina egna skapelser. Många banor är så pass bra att jag undrar om jag någonsin sett Nintendo göra något liknande. Det finns bra listor att söka igenom för att hitta skaparna med bäst betyg, men även möjlighet att hitta skapare som inte får samma uppmärksamhet.

Spelmekaniskt är spelet en kopia av sina 4 versioner. De är pricksäkra i kontrollen och det är aldrig spelets fel att jag dör. En bra sak att komma ihåg ifall du dör på en bana som någon skapat är att skaparen själv klarat den. Detta är nämligen ett måste för att få ladda upp en bana och en smart kvalitetssäkring på att den går att klara över huvud taget. Att ladda upp banorna är enkelt, men har tyvärr en begränsning. 10 banor per skapare får läggas ut och är ganska så snålt av Nintendo.

MM Level

I slutänden är Mario Maker inte riktigt helt vad jag hoppats på. Det är fantastiskt roligt och ger mig verktygen att bygga banor på ett mästerligt sätt, men det fattas mycket för att göra så det känns komplett. En editor i många spel är ett tillägg till ett spel du redan köpt och brukar innehålla i stort sett allt som finns i spelet. I Mario Maker fattas det saker och det är dessutom en editor som du betalar fullpris för. Prislappen kan därför kännas lite hög om man räknar med vad man får från Nintendo, men den passar dock alldeles utmärkt om man jämför med vad man får från communityt också.

Mario Maker släpps den 11 september.

Robert Arveteg

Robert Arveteg

Stream-redaktör

Robert började sitt spelande som snorätande 4-åring. Han grät floder över att hans mamma inte klarade av att hoppa över en Goomba och var stolt ägare av Mario-pins. Idag är Robert vuxen och älskar Pokémon och rpg. Han räddar världar på kvällar och är superfarsa på dagtid. Han letar dock fortfarande efter spel som hans mamma ska klara och gråter numera bara inombords över att hon inte inte kan hoppa i spel.

Fler artiklar av Robert Arveteg