Forza är för mig en fascinerade serie. När jag växte upp så var det mest arkadaktiga titlar som stod på menyn med spel som Driver, Need for Speed eller Burnout. Av den anledningen så var simulatorer aldrig av intresse. De verkade alltid oerhört torra och fruktansvärt långsamma och jag krävde alltid någon form av feedback eller belöning medan jag körde snabba kärror i livsfarliga hastigheter. 



Detta ändrades dock när jag köpte ett Xbox One med två spel; Dead Rising 3 och Forza Motorsport 5. Det var inte så hemskt svårt att klura ut att Forza var det lite vassare spelet av dessa och lyckades trots sina dåvarande brister som knöliga menyer, nästan lite obekvämt stor motorbeundran samt mikrotransaktioner vinna över mig och var en bra introduktion till serien.



Men nu är det dags för den sjätte delen i Motorsport-serien och spelet är genast mer ambitiöst än sin föregångare. Vi har nu 460 olika bilar med allt från mormors gamla Mazda till mångmiljonärens McLaren för tiotals till hundratals timmar av körning. Om spelets karriärläge inte var indelat i fem eskalerande steg av bilutbud och typer av racing hade det nästan varit överväldigande för nykomlingar.


Bild1
Regn är en nyhet i Forza 6 och är ett välkommet tillägg som påverkar både körning och variation.

Det är inte bara fler bilar som är en stor nyhet i Forza 6, utan Turn 10 har fått med två nya tillägg från förra årets Forza Horizon 2 och detta är nattkörning och regn. Flera av spelets 26 (många med flera olika versioner av banorna) platser har nu dessa två modifikationer som påverkar körningen. Att ha ett race på natten ska påverka greppet på asfalten och hur bra jag ser, även om det förstnämnda är en lite mer diskret effekt som troligen märks mer om jag kör på högre svårighetsgrad.


Den största skillnaden kommer dock med regnet som inte bara ser fantastiskt ut, speciellt om jag spelar ur förstapersonsläget i bilen, men också verkligen påverkar hur körningen känns. Kurvorna blir mycket mer utmanande och råkar jag köra i en stor pöl är vattenplaning nästan omöjligt att undvika. Det är inte bara jag som spelare som påverkas. Även Drivatars - de digitala förarna skapade av andra spelares körvanor - gör fler misstag. Det är en överraskande önskad effekt som bidrar till inte bara variation utan även med spänning i många race.

Detta kanske inte låter så hemskt spännande på pappret, men om du är smått intresserad av serien och inte riktigt provat på den än så är det nog det bästa tillfället att börja nu. Detta är ett spel för sanna motorentusiaster, men samtidigt oerhört lättillgängligt för oss som bara vill glimta in och köra lite häftiga bilar. Spelet ger en gott om verktyg för att kunna ställa in en svårighet som passar ens egna nivå eller intresse. Där kan du bestämma allt från skadepåverkan, Drivatar-svårighet, bromshjälp och så vidare. Spelaren behöver aldrig heller hålla på att finjustera sina bilar, utan det är en valmöjlighet för fantasterna om de så behagar.

Bild2
I Forza gäller det att respektera kurvorna.

Spelet har också, till skillnad från till exempel Forza 5, en lite mer linjär karriärstil. Spelaren får börja i en volym av fem, som heter Super Street Volume, där de lite mer vanliga bilarna finns att köra (de andra volymerna täcker andra typer av bilar hela vägen upp till professionell nivå). Det är en stabil introduktion, även om inramningen kan vara lite lös. Klasserna av bilar syftar på fordon som kan användas för alldaglig Streer Racing, men som ändå körs på professionella banor världen över. Det småskaver lite mot subkulturen de använder som motivation för spelets första del, men det är egentligen bara en bagatell som inte minimerar att det ändå är en stabil start.

När jag kört ett race så får jag två saker: "Credits" och erfarenhetspoäng. Credits är i grund och botten pengar jag använder för att köpa nya bilar och modpaket. Mängden credits jag får påverkas av min svårighetsgrad eller min placering i racet, och erfarenhetspoäng låter mig gå upp i nivå och min förarnivå ger mig bonusar. Varje gång jag går upp i nivå får jag dra om ett pris som påminner lite om ett lyckohjul. Där kan jag som spelare få allt från rena credits till hela bilar eller modpaket. Detta gör att mina avancemang och tillgång till fordon eller innehåll generellt går snabbare än det gjorde i femman.


En annan nyhet är de så kallade modpaketen. Dessa är tekniskt sett små kort med små effekter och utmaningar som spelaren kan åta sig. Det kan vara allt från permanenta bonusar till att helt enkelt få mer credits för varje perfekt kurva jag tar. Personligen fann jag dessa lite distraherande att hålla på med, men de är 100 procent valbara. En klar bonus är dock att de också bara går att köpa med credits eller vinna när jag går upp i nivå och är inte bundna till någon form av mikrotransaktion.


Forza 6 är verkligen ett steg framåt på nästan alla fronter jämfört med Forza 5, som även om det lyckades vinna över mig lämnade en lite bitter eftersmak hos vissa fans av serien. Det ser bättre ut, flyter på med silkeslen bilduppdatering och har oerhört mycket innehåll. Fartkänslan är fenomenal när jag är i en superbil och Forza 6 har fortfarande kvar de små diskreta meddelandena som säger till när jag tagit en perfekt kurva eller gjort omkörning - ett system som är responsivt och ger en känsla av belöning.

Bild3
Det finns 460 olika bilar i Forza 6 som kan köras på 26 olika platser världen över, många med flera olika rutter.

Om det är något som fortfarande kan vara lite lustigt är att spelet ibland kan vara så långt upp i sitt egna avgasrör att jag nästan garvar. Forza 6 är som tidigare sagt ett spel för motorsportsfantaster och vrålåkspuritaner, men seriens monologer om bilar och subkulturer kan ibland vara lite smått fnissframkallande. Samtidigt är det ju också vara lite utav charmen med spelet. De höga hastigheterna, den pampiga Hollywood-musiken och de utdragna talen säger en hel del om spelets kärlek till allt som har med bilar att göra. Det smittar av sig lite.

Motorsport-spelens största styrka är känsla och det är något som kommer i drivor med Forza 6. Körkänslan är i toppklass, känslan av belöning är lagom och utmaningen är enkel att anpassa. Detta är ett spel för både puritaner och folk som vill prova något nytt.

About the author

Adam Holmberg

Adam Holmberg

Skribent

Adam är en pedantisk västgöte som anser att ha ett liv är överflödigt. Spel är hans största intresse tillsammans med science-fiction och intag av energidryck tätt bakom. Hans mål i livet är att bevisa för alla att Uncharted 3 är som bäst mediokert.

Fler artiklar av Adam Holmberg