Recension: Hatsune Miku: Project Mirai DX

Dockhus och rytmspel, allt inpackat med sötsliskiga Chibi-karaktärer

rytm 2

Miku är en riktig kändis i Japan. Hon dyker upp i stora shower, är frontfigur för stora varumärken och har en rad spel i ryggen. Det varumärke som hon faktiskt härstammar ifrån, Crypton Future Media, säljer bland annat en musikprodukt vid namn Vocaloid. Vocaloid använder sig av förinspelad röst för att sedan säljas som en produkt som kan spela upp de förinspelade fraserna. Röstfiguren för den här Vocaloiden går under namnet Hatsune Miku. Hon är med andra ord en digital kändis och det känns inte som om det behövdes någon större övertalning när man ville göra ett spel baserat på karaktären.

Hatsune Miku: Project Mirai DX är en i raden rytmspel som gjorts på karaktären Miku av Sega. Det är en oerhört populär karaktär i Japan och ett lika populärt spel. Spelet till 3DS är uppbyggt i gullig grafisk stil i form av Chibi-Vocaloids tillsammans med sång och musik. Det finns 48 sånger att spela igenom där du antingen spelar genom att trycka på skärmen eller använder dig av olika knapptryckningar. Det märks att Sega har gjort rytmspel innan då variationen är stor och knapptryckningarna är lagom förlåtande. Till en början tyckte jag att spelet var alldeles för lätt, men det åtgärdades snabbt när jag insåg att jag kunde göra det svårare för mig själv. Spelet är med andra ord väldigt lättillgängligt för många olika typer av spelare.

Miku kommer inte heller som ensam valbar Vocaloid. Det är så klart mest en estetisk förändring, men mycket av just spelet bygger på sin estetik. Utöver musikläget så finns det mycket att utforska och prova på. Dina Vocaloider går att integrera med i form av ett dockhusinspirerat läge där du kan klä dem i nya kläder som du låser upp, spela spel med dem och köpa nya möbler och hus som de kan integrera i. Det finns massiva mängder småsaker som du kan köpa till dina Vocaloider (och antagligen dig själv med) som faktiskt väcker förvånansvärd stor glädje.

alternative

Det finns även möjligheter till att skapa mycket själv. Du kan sätta ihop egna dansnummer för dina Vocaloider till musik och på så sätt bygga och ändra mycket efter eget tycke. Allt eftersom du spelar rytmspelet så låser du upp nya danssteg och musiknummer som du kan skapa egna nummer med. Det är förvånansvärt roligt och lättillgängligt och jag misstänker att gullighetsfaktorn på Vocaloiderna kanske påverkar mig lite väl mycket i mitt omdöme.

Du kan även ha ett mer passivt läge där du även bara tittar på dina egna, andras skapelser eller just de rytmspelen som du var för upptagen i för att notera vad som hände i själva musikvideon. Antingen gör du det eller så är du med och klappar takten eller spelar musik ihop med musikvideon.

puyo puyo

För de som gillar Puyo puyo så finns även det inlagt i spelet. Du kan antingen spela själv eller mot andra spelare som har en 3DS och spelet till hands.

Glöm för bövelen inte att använda dig av hörlurar när du spelar den här typen av spel. För det första så slipper du störa din omgivning och för det andra så skänker det en bättre upplevelse både när det gäller ljudkvalitet och funktionalitet. Det blir lättare att pricka tonerna när du kan hänga med i rytmen och du blir inte heller störd av din omgivning. Det är ömsesidigt mellan dig och människorna runt omkring dig.

Trots alla glada tillrop så känns låtarna lite för japanska för att tilltala den stora massan. Låtarna har ingen jättestor variation i genre och det hade varit kul att veta vad de sjunger ibland. Däremot så har låtarna hög kvalitet och den här funktionen med Mikus egna röst kommer att tilltala fans av Miku då själva rösten är en så specifik del av varumärket. Är det inte Mikus röst så är det inte samma sak längre. Spelet är nämligen gjort för dig Hatsune Miku.