Recension: Zombie Vikings

Lucas Jones har åkt tidsmaskin tillbaka till en tid då Vikingarna regerade i Norden. Och han är helt klart imponerad.

Vad får man om man kombinerar nordisk mytologi, överladdad amerikansk humor och en rejäl klick charm? Nej, jag pratar inte om Marvels cinematiska tolkning av Tor (så rolig är den ju faktiskt inte), utan om göteborgsbaserade studion Zoink Games senaste spel Zombie Vikings; ett beat'em up-spel om zombievikingar (chockerande, eller hur?) som tar det nordiska kulturarvet och förvandlar det till nån slags dekadent och högst barnförbjuden saga om sexuellt frustrerade trollpackor, sönderdopade fotbollsspelare och förslavade svampplockare.

Jag kan förstå hur den meningen kan vara förvirrande att läsa, så låt mig backa lite och förklara vad spelet handlar om. Oden, glatt i färd med att strössla glitter på sitt spjut, blir plötsligt avbruten i sin idyll när Loke stjäl hans ena öga (vars tårar ger magiska krafter). Eftersom Tor inte vill hjälpa till att få tillbaka det (något Oden inte är sen med att klaga på) så återupplivar Oden fyra döda vikingar från sina gravar. Vikingarna, nu zombier, får i uppdrag att ta tillbaka ögat, vilket leder dem på en resa där både avvisade husdjur, överstimulerade jättebarn och horder av lootbesatta vättar kommer i deras väg.

1
Jag tror ni fattar vad som är på väg att hända här...

Utvecklarna har satsat en jäkla massa på humorn i spelet, som ni kanske märker. Det gör mig lite kluven. Å ena sidan finns det skämt intryckt precis överallt i hela spelet (t o m i pausskärmen, för Guds skull), något som emellanåt kan kännas en smula krystat och forcerat. Å andra sidan var det just den överväldigande volymen av skämt som fick mig på fall - redan efter spelets första bana, faktiskt. Den ständiga bombarderingen av för det mesta välskrivna och, framförallt, totalbisarra skämt och dialoger kan få den mest luttrade surgubbe att brista ut i skratt och även om vissa skämt försöker vara lite väl tidsenliga (som när en mask hotar med att Instagramma dig när hen dödar dig) så vinner de ändå över mig med sin charm. Och jag menar, hur många andra spel har ni spelat där ni slåss mot övervuxna katter som hotar att kissa ner er så att lukten aldrig försvinner eller konverserar med ett hårigt monster som försöker argumentera för att konsumtionen av söta husdjur är bra för ekosystemet? Nä, just det. Ni hör ju själva.

Så humorn är (oftast) bra, men resten av spelet då? Som tidigare är det nämnt är Zombie Vikings ett beat'em up-spel, och just den delen har Zoink Games lyckats med väldigt bra. Stridssystemet känns väldigt organiskt och lättbegripligt, samtidigt som det har ett överraskande djup och låter en använda rätt sofistikerade kombinationer. Just det organiska intrycket förstärks av spelets animationer, som verkligen får de handmålade 2D-figurerna att komma till liv på ett sånt där dockdioramaktigt vis. Varje karaktär spelar radikalt annorlunda med ett helt eget rörelseschema och en unik specialattack. Seagurd, en viking med en bläckfisk istället för en underkropp, kan till exempel använda bläckfiskens tentakler för att spruta bläck på sina motståndare och göra en slags helikopterrörelse med dem som slår ut många samtidigt, medan Hedgy (som jag inte är säker på vad tusan han är, men liten är han i alla fall) kan rulla runt supersnabbt och kräkas upp explosiva dödsskallar. Det var faktiskt riktigt kul att lista ut styrkan och svagheten i varje karaktär, även om jag inte var jätteförtjust i att vissa banor var låsta till vissa karaktärer.

2
Spelet bjuder på högoktanig action, något som förstärks när man är flera spelare.

Även om storyn och den mest centrala spelmekaniken i spelet håller hög klass lämnar spelet i övrigt en del att önska. Banorna är ibland märkligt obalanserade med checkpointställen som ibland känns märkligt sparsamt utplacerade och hälsogenererande föremål som inte tycks dyka upp under hela banan. Andra gånger överröses man med bägge och möter knappt något motstånd. Jag vet inte om detta beror på att vissa banor är mer designade för spelets samarbetsläge (mer om det nedan) än andra, eller om det inte fanns någon övergripande kommunikation om banornas svårighetsgrad, men det var hursomhelst bitvis frustrerande att vara fast på vissa banor och sedan flyga igenom andra. Variationen i fiendetyper var också lite av en besvikelse, även om jag förstår varför det kan vara svårt för en utvecklare av den här storleken att rita, animera och koda beteendemönstret fler typer. Faktum kvarstår dock att det blev rätt tröttsamt mot slutet av spelet att slåss mot ännu en variation av samma fiende jag slagits mot under hela spelet. Visst vägdes det här upp en del av många av de unika och intressanta bosstriderna, men jag undrar ändå om inte Zoink hade kunnat ta bort en del av spelet för att undvika upprepningen.

Samarbetsläget är både lokalt och onlinebaserat, och gör de redan roliga striderna i spelet ännu roligare. Om någon dör (vilket illustreras av att karaktärens huvud avlägsnas från kroppen, av någon anledning) kan den spelaren fortfarande skada andra genom att spy grön galla på dem tills den andra spelaren återupplivar en, och man kan plocka upp och sedan slänga varandra vilket bjuder på många garv. Som nämnt ovan känns även vissa banor mycket bättre balanserade om man är flera som spelar, något som får mig att känna att spelet många gånger är byggt för just flera spelare. Huruvida det är så eller inte har jag förstås ingen aning om, men om ni ska spela Zombie Vikings råder jag er i alla fall att spela med en vän. Lita på mig, det blir mycket roligare då.

3
Jag är inte helt säker på vad jag tycker om Zoinks tolkning av skandinavisk urkultur, men jag vet i alla fall att den bitvis är skräckinjagande.

Spelet har tyvärr haft en hel del bekymmer med buggar sedan lanseringen, med alltifrån en ostabil bilduppdatering till mer bekymmersamma buggar som förhindrar en att ta sig vidare i spelet. Av den anledningen har vi väntat med att göra den här recensionen tills Zoink släppt uppdateringar som fixat problemen. De har släppt tre uppdateringar i dagsläget, och även om de fixat väldigt mycket (däribland bilduppdateringen och, till min vetskap, de värsta buggarna) så finns det lite småproblem kvar här och där. I en av spelets senare banor, exempelvis, var jag tvungen att genomföra det frivilliga sidouppdraget, annars blev min karaktär osynlig om jag dog och jag kunde inte ta mig någonstans. Jag har återigen full förståelse för att en utvecklare av den här storleken inte riktigt kan eller hinner ta ut alla buggar, och till Zoinks heder har de verkligen gjort ett bra jobb med att ta bort de värsta, men det förhindrar ju heller inte mitt intryck av spelet från att bli lite sämre, hur bra resten än är.

För jävligt bra, det är precis vad resten av spelet är. Zombie Vikings är ett supercharmigt knytnävsslag rakt i ansiktet som får dig att se kåta pomperipossor och tvivelaktigt marknadsförda asagudar framför ögonen istället för stjärnor, och som för evigt får dig att ifrågasätta oskyldigheten hos katter eller ynkligheten hos maskar. Det är snabbt, roligt och så långt upp i sin egen bakdel i sin märkliga kiss-och-bajs-och-kattanus-humor att det faktiskt funkar. Visst har det sina skavanker, men om du är sugen på att få din barndoms berättelser om asatron skakad i grunden av oförskämt skickliga röstskådespelare så går det ju faktiskt att stå ut med.