Recension: Animal Crossing: Happy Home Designer

Inredning står på tapeten i denna omotiverade spin-off.

Happy Home Designer är en charmig men ofokuserad och monoton upplevelse.

Animal Crossing - Nintendos egna livssimulator med inslag av djur - är ren gullighet i spelform. Jag har spelat samtliga titlar som släppts de senaste åren och älskat allihopa. Det har liksom inte varit något som helst tvekan om att serien är ett måste för alla som älskar Nintendo, och som äger en 3DS. Därför borde senaste tillskottet - Animal Crossing: Happy Home Designer - suttit som ett smäck för undertecknad. Men efter att ha bränt av dussintals med timmar tillsammans med gardiner, mattor och moderiktiga möbler är jag inte alls övertygad.

Ett stående moment i Animal Crossing-serien har varit möjligheten att utforska varje hörn av ens inneboende kreativitet. I Happy Home Designer har konceptet bantats ner och nischats in i ett enda moment - hemdesign. Som anställd på företaget Nook Homes är min uppgift att hjälpa djuren i närområdet att pimpa, inreda och rusta upp sina hem. Det finns även möjlighet att hjälpa karaktären Isabelle att rusta upp den stad som omger Nook Homes. Dessvärre blir detta i längden otroligt enformigt och monotont, något som snabbt får mig att tappa intresset.

När jag spelar Happy Home Designer längtar jag istället tillbaka till tidigare delar av Animal Crossing. En stor behållning av spelen är nämligen att pimpa min egen lya och socialisera med mina grannar, något som inte existerar i denna spin-offen. Att det mesta i möbel-, tapet- och inredningsväg redan är upplåst från början gör också att motivationen för att gå den där extra milen och få en ny sällsynt möbel inte riktigt finns där. Addera en i princip obefintlig svårighetsgrad och saken är biff.

1

För Happy Home Designer är inte i närheten av vara svårt alls. Det enda som krävs för att klienten ska bli lycklig är att du inkluderar de tre möbler som djuren kräver att du tar. Resterande spelar ingen roll och du kan därför få respektive lya att se ut som ren skit och ändå få kunderna att studsa av lycka.

Men allt är inte pest och pina. Att inreda är nämligen enklare och roligare än någonsin. I tidigare delar har du nämligen varit tvungen att manuellt putta omkring möblerna i huset för att de ska hamna på rätt plats, något som är förenklat i Happy Home Designer. Till din hjälp har du istället konsolens touchskärm där du helt enkelt med drag-and-drop-principen kan placera ut prylarna, vända och vrida på dem och på så vis utan större förhinder testa olika typer av layouter. Det finns även möjlighet att addera egna ljud och mönster under tiden som spelet fortskrider.

Kort sagt känns Animal Crossing: Happy Home Designer som en onödig spin-off i en annars klockren spelserie. Det är ett monotont spel som verkligen inte förtjänar en egen titel utan Nintendo borde istället valt att inkludera det i nästa stora officiella installation. Det är en ofokuserad och ganska låst upplevelse utan vidare svårighetsgrad eller utmaning. De enda jag kan rekommendera spelet till är personer som ännu inte vågat ta steget och spela ett av huvudspelen. Här är Happy Home Designer nämligen en reko introduktion.