Chefredaktörens blogg: Spelmedia och tidningsdöden

Om Adblock och annonsintäkterna som försvann.

Det var tidigare idag som förelaget Egmont lät meddela att de släcker ner en stor del av sin tidningssatsning, bland annat landets äldsta spelblaska PC Gamer. Och redan i förra veckan besvarade Gamereactors chefredaktör Petter Hegevall en läsare som undrade om de kommer att släppa ett nytt nummer av sin gratistidning med orden "Vi kommer mest troligt inte att återuppta utgivningen av den då det inte finns ekonomi i print längre". Kvarstår gör tidningarna LEVEL och ROBOT, utgivna av Stockholmsbaserade Reset Media, men frågan är hur länge de orkar hålla huvudet över ytan.

Det är en minst sagt dyster tid för tryckt media. Läsarsiffrorna går spikrakt nedåt och annonspengarna uteblir. I fallet PC Gamer var läget dock ännu tuffare: internet med sin gratisläsning och snabbare uppdatering drog helt enkelt det längsta strået. Ingen vill betala för nischad media och speciellt inte den typen som sedan länge hittat sin plats på internet.

Men allt är inte guld och gröna skogar i cyberspace. Vi som driver nätbaserade medier dras med samma problem som tidningarna; vi tappar annonspengar. Dels är det mer lukrativt för annonsörer att bränna av pengar på reklam i nya medier som Youtube, Vimeo, Facebook och Twitter, men dels försvåras arbetet med nätet på daglig basis då fler och fler väljer att blockera annonser. Adblock - tillägget som länge varit exklusivt för de mest insatta nördarna - sprider sig snabbt bland vanligt folk. Och med Apples senaste version av operativsystemet iOS som numera stödjer "content blockers" - det vill säga programvara som helt sonika döljer reklam på internet - är döden nära till hands, även för oss.

Spelmedia går helt enkelt skitdåligt dessa dagar. Trots att spelbranschen växer så att det knakar, konsolerna säljer larvigt mycket, och att spel blir ett medie som en bredare publik tar till sig, så går det motsatt håll för oss som bevakar den. Det är dags att vi som jobbar inom spelmedia, ja nätbaserad media överhuvudtaget, börjar finna lösningar på problemet. Hur kan vi arbeta mot en värld där annonsintäkter inte längre avgör om vi har ett jobb att gå till på morgonen? Det är en svår nöt att knäcka.

Ett alternativ som det viskats om längre är så kallade "motsatta content blockers". Detta innebär, kort och gott, mjukvara inbäddad i internetsidornas kod som "stöter bort" användare som nyttjar adblockers. Med denna typ av programvara låses läsare ute från att ta del av informationen på, till exempel, Eurogamer. För min del är det en värld som jag aldrig någonsin skulle omfamna. Informationen och det fria ordet ska inte blockeras och det är inte så problemet ska bekämpas.

Hur ett alternativ som gynnar alla ska se ut kan jag dessvärre inte svara på. I hela branschen jobbar vi frenetiskt på lösningar och förhoppningsvis landar vi på rätt ställe till slut. Tills dess hoppas jag att du som läsare håller din adblocker avstängd när du besöker oss.

Själv tänker jag ikväll skänka en tanke till alla på PC Gamers redaktion som inom kort förlorar sina jobb.

1
Tillägget som dödar jobb i mediabranschen.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading