Uncharted: The Nathan Drake Collection tar Playstation 3-erans bästa trilogi till helt nya höjder.

Uncharted 4: A Thief's End blev som bekant uppskjutet till mars 2016. Synd och skam kan man tycka, men samtidigt är det bara nyttigt när utvecklare får möjlighet att putsa lite extra på en så viktig AAA-titel som spelet faktiskt är. Som tur är har Sony framförhållning nog att släppa lös en mustig samling av, enligt mig, Playstation 3-erans bästa trilogi. Jag har under de gångna dagarna umgåtts så mycket med Nathan Drake att jag är redo att printa ner mina åsikter. Nu blir det åka av.

Det hela handlar alltså om samlad utgåva av de Uncharted-spel som släpptes till stationärt format. Uncharted: Drake's Fortune, Uncharted 2: Among Thieves samt Uncharted 3: Drake's Deception finns alla representerade i bländande 1080p och silkeslena 60 bildrutor per sekund. Bakom remastern står Bluepoint Games som även tidigare har blivit anlitade av Sony för denna typen av uppdrag. I rollen som Nathan Drake - äventyrare, skattletare och ostig kvinnotjusare - ska vi resa världen runt och leta efter dyrgripar, smälla ondingar på fingrarna och rädda dagen.

5
Varje karaktärsmodell är uppdaterad för att matcha hårdvaran i Playstation 4.

Den allra största behållningen med samlingen är så klart det grafiska.

I grunden är Uncharted: The Nathan Drake Collection samma spel. Bluepoint har dock gjort par tacksamma förändringar, främst i Uncharted: Drake's Fortune, där gyrofunktionen som nyttjades i PS3-versionen plockats bort. Därmed slipper jag tilta kontrollen till vänster och höger när jag går över smala trästockar, något jag finner otroligt befriande. En annan trevlig nyhet är att Dualshock 4-touchplattan nyttjas till att öppna Drakes anteckningsbok. Jag hade dock gärna sett att man plockat inspiration från Until Dawn och nyttjat den för att bläddra mellan böckernas olika sidor, men det är en petitess i det stora hela.

Den allra största behållningen med samlingen är så klart det grafiska. Som tidigare nämnt rullar spelen på fint i 60 bildrutor per sekund och renderas i 1080p. Detta gör att samtliga delar, inklusive Drake's Fortune, är otroligt vackra och det märks att just Drake's Fortune fått lite extra mycket kärlek. Spelet har trots allt åtta långa år på nacken och det är därför till min fnittrande förtjusning som jag observerar att såväl karaktärsmodeller som detaljarbete och ljussättning förbättrats rejält. Det finns vissa undantag som när jag rör mig in i mörkare områden. Här tappar spelet lite glans vilket är synd - det resterande av den remastrade versionen av Drake's Fortune känns nämligen som ett helt nytt spel. Samma devis gäller för både Among Thieves och Drake's Deception, även om skillnaderna där inte är lika slående.

1
Ljussättningen är kraftigt förbättrad, detaljrikedomen likaså.

Vad som däremot stör mig lite är att Uncharted: The Nathan Drake Collection flyter på alldeles för bra. Rappare kontroll och mer följsam bilduppdatering i all ära, men de extra bildrutorna per sekund gör att det cinematiska med spelet försvinner en gnutta.

Brutal Difficulty Mode är den nya svårighetsgraden som får Crushing att framstå som en dagsutflykt på stadsbiblioteket.

Utöver detta har Bluepoint även lagt till ett hyfsat meningslöst fotoläge (som även återfinns i God of War 3: Remaster) och tre nya spellägen för att locka till sig de gamla fansen. De nya spellägena gör spelet antingen lättare, svårare eller snabbare. Explorer Mode är till för casual-spelare och nya fans som vill ta det lite lugnare, Speed Run Mode förändrar inte spelet annat än att timer dyker upp för att klocka tiden, och Brutal Difficulty Mode är den nya svårighetsgraden som får Crushing (som finns upplåst från början, till skillnad från originalen) att framstå som en dagsutflykt på stadsbiblioteket. Viktigt att notera är att Brutal Difficulty Mode först låses upp efter att du klarat ut spelet på Crushing.

För min egen del, gammal Uncharted-räv som jag faktiskt är, känner jag att varken Speed Run Mode eller Brutal Difficulty Mode tillför något särskilt. Drake's Deception var redan frustrerande på sina håll när det begav sig, och därför får Brutal Difficulty Mode mig bara att slita lite extra i håret. Spelets pusselmoment blir inte svårare, men fienderna blir däremot desto fler. Och om det är något Uncharted-serien redan haft i överflöd så är det just kanonmat, oavsett vilken svårighetsgrad man spelet på tidigare.

4
Samlingen kryllar av gamla bekantskaper.

Kort och gott är Uncharted: The Nathan Drake Collection samma grymma och cinematiska upplevelse som sina originalditon. Att hoppa mellan plattformar, skjuta skarpt och utforska mörka ruiner samt grönskande djungler är precis lika spektakulärt som alltid. Detta är årets hetaste samling som både gör originalen rättvisa, samtidigt som den tillför något nytt. Nathan Drakes äventyr har aldrig varit mer bombastiska, snygga och läckra än i den här Playstation 4-utgåvan. Samlingen ger ett lätt smakprov på vad vi kan förvänta oss av Uncharted 4: A Thief's End och stillar äventyrslustan för stunden. Hösten är räddad för det här får du baske mej inte missa, även om du som jag redan spelat trilogin femtioelva gånger.

Andréas Göransson

Andréas Göransson

Chefredaktör

Från de skånska myllorna i söder kommer Eurogamers chefredaktör. Uppväxt med en Gameboy i sina svettiga labbar var Andréas länge Nintendo-frälst. Detta kom att ändras under mitten av 90-talet då Sony släppte sin gråa förstfödda. Sedan dess spelar Andréas det mesta, även om Pokémon fortfarande ligger honom närmast om hjärtat.