Med stora spelmässiga förändringar har EA än en gång tagit kliv framåt. FIFA 16 är den mest verklighetstrogna upplagan hittills.

Efter att ha försökt kombinera ihärdigt spelande sedan den 24 september med ett ivrigt tentaplugg känner jag att jag har tillräckligt med kött på benen för att göra en rättvis recension av FIFA 16. För den som enbart spelar FIFA-serien då och då kan det ofta kännas som att varje ny upplaga på det stora hela är likadan som den föregående. För oss som spelar aningen mer än vad läkarna rekommenderar är dock förändringarna alltid slående.

EA har under flera år byggt upp en imponerande grafik och knutit till sig åtråvärda rättigheter. På FIFA 16 får inte detta sägas ha tagit några enorma kliv framåt, även om de största spelarna ser än mer verkliga ut och att detaljer fått mer utrymme till exempelvis genom att tatueringar tydligt syns. Rättigheterna kan delas upp i en positiv och en negativ bemärkelse. Vad gäller nya ligor och landslag, på herrsidan, gör inte FIFA 16 några stora framsteg. Enbart de brasilianska klubbarna i den övriga världen har tillkommit, men kanske kan de kosta på sig ett mellanår där - nu när damlandslagen gör entré. Desto mer positivt är att flertalet nya arenor tagit klivet in på FIFA 16, vilket förstärker känslan och gör det hela mer verklighetstroget. Att spela på hemmaplan, känna igen arenan och se flaggorna vifta i publikhavet förstärker onekligen känslan.

1

Undertecknad kickade precis som vanligt igång karriärläget direkt, och i startmenyn är förändringarna tyvärr små. Det globala nätverket ser ut på samma vis som tidigare och det har inte tillkommit några nya länder i scoutingfunktionen, vilken utöver Europa och Sydamerika är väldigt bristfällig. Istället är den stora - och glädjande nyheten - att de utvecklat hur man håller koll på övergångar. Du kan inte bara se vid vilket datum du har sålt respektive köpt spelare, utan du kan även se samtliga övergångar dag för dag. Någon form av sökfunktion hade visserligen varit önskvärd här, men nu kan man hålla koll på spelets övergångar utan att ständigt pausa vid varje nytt datum.

Istället för i menyn finns FIFA 16:s stora skillnader från sin föregångare i spelfunktionen. Det första som slog mig var hur passningsspelet än en gång utvecklats. Redan till FIFA 15 tog detta kliv framåt, då du faktiskt måste vända din spelare och precisera var du ska slå passningen istället för att skicka iväg bollen på måfå. På FIFA 16 har denna funktion blivit betydligt mer noggrann, vilket inte minst märks om mottagaren inte tänker i samma banor som dig. Går spelaren på löpning istället för att möta eller är på väg framåt när en passning kommer så tappar du helt enkelt bollen. Detta syns inte minst i passningsprocenten efter matchen, vilken är betydligt sämre än på FIFA 15. Men även genom att man som en nybörjare på FIFA 16 har det betydligt svårare att få till ett Barcelona-inspirerat spel.

Även mottagningar och skillnaden i höger- respektive vänsterfot är påtaglig. Allt oftare kommer sämre spelare med klumpiga mottagningar där bollen sticker iväg eller där det tar en halv evighet innan bollen kommer till rätta och du kan komma till ett avslut. Att försöka ta ett avslut eller få iväg en passning med en spelare som har en sämre fot är nästintill dödsdömt.

Till FIFA 15 hade inläggsfunktionen försvårats ordentligt, och antalet nickmål sjönk avsevärt. På FIFA 16 tycker jag att det finns en stor skillnad när du spelar mot "datorn" eller mot en annan spelare. Vid spel mot "datorn" är det ännu svårare att göra mål via hörnor och inlägg medan det vid spel mot en annan spelare blivit en aningen enklare än vad det var på FIFA 15. Det defensiva huvudspelet är däremot en av få funktioner som blivit sämre på FIFA 16. Ofta har man inte någon större kontroll över vart bollen tar vägen och kan inte styra detta på samma vis som tidigare. Det innebär även att vid en hörna som nickas utanför finns mest en osäkerhet om det är en ny hörna eller om det är inspark.

2

På FIFA 16 känns det betydligt enklare att få till såväl välplacerade som stenhårda skott, och du behöver inte alls använda dig av placeringsfunktionen i samma mån för att göra mål. Om detta gör det mer verklighetstroget eller ej? Det känns snarast som någonting som var och en får bedöma själva.

När jag spelade de första matcherna på FIFA 16 lirade jag på semiproffsnivån, för att känna av de nya funktionerna. Det som slog mig då var att det var väldigt enkelt att "rinna" igenom försvaret och att motståndaren har enorma svårigheter att stoppa en snabb spelare, som är bra i vändningarna, även om denne inte använder sig av någon specifik dribblingsfunktion. Efter ett par matcher höjde jag till proffsnivån och omedelbart fungerade inte det på samma vis, utan istället får man försöka att spela sig fram till chanserna.

Under gårdagen lirade jag med en kompis och testade på att möta en annan spelare för första gången. Precis som på semiproffs blir det då aningen för enkelt att "rinna" igenom försvaret.

För några år sedan var frisparkar i stort sett en målgaranti. De senaste åren har EA dock jobbat mycket med frisparksfunktionen och snarare gjort den för svår, då frisparksmål blivit ytterst ovanligt. På FIFA 16 känns det trots allt som att EA till slut har hittat en någorlunda lagom nivå. Detta då frisparkar lätt hotar och att man enklare kan hänga in en frispark om man har en bra skytt i ett bra läge.

3

Vad gäller tacklingar känns det även här som att EA har lyckats hitta en nivå som speglar verkligheten på ett bättre vis. Det gäller att komma in i rätt läge när man lägger in tacklingen, för feltajmad eller om man är alltför aggressiv innebär det allt som oftast att man får en frispark mot sig.

Även om FIFA 16 innebär en del omställningar vad gäller passningsspelet och stora nackdelar för spelare som inte använder sig av "kartan" under matcherna är det tydligt att EA har lyckats med att göra det betydligt mer verklighetstroget. Visst, ibland kan det vara alltför enkelt att bara springa förbi motståndarna och det är lite väl svårt att göra nickmål, men på det stora hela har EA förbättrat den nya upplagan.

Om det spelmässiga får stora plus från undertecknad får menyfunktionen ett litet minus, vid en ny utgåva ska man trots allt kunna kräva större skillnader än bara någon enstaka funktion som man får leta efter.

Robert Rosén

Robert Rosén

FIFA-skribent

Robert är bördig från de djupa Göingeskogarna, i det territorium där snapphanarna en gång i tiden härjade. Som mycket ung fattade han tyckte för den finaste idrotten av dem alla - fotboll. Hand i hand med idrotten gick intresset för FIFA. I dag gör den unge mannen sitt bästa för att balansera studier och ihärdigt skrivande.

Fler artiklar av Robert Rosén